Budowa Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą osiągać 250km/h
- Kolej Dużych Prędkości to podsystem kolejowych przewozów pasażerskich, który charakteryzuje się większą prędkością względem pozostałych przewozów. KDP zaczyna się od 200-250 km/h. Koncepcja Centralne Portu Komunikacyjnego zakłada nierozerwalny związek z budową KDP – mówił w Polskim Radiu 24 Rafał Polaczek, ekspert ds. transportu, portal NaKolei.pl.
2018-05-24, 14:37
Posłuchaj
Jak podkreślał Rafał Polaczek, zakładany czas przejazdu Koleją Dużych Prędkości z Warszawy do CPK to 15-20 minut. - Rozmowy o KDP rozpoczęły się w 1993 roku – przez ten czas wydano na studia wykonalności projektów 76 mln zł. Analizy ekonomiczne wykazywały, że budowa jest uzasadniona, zwłaszcza w kontekście CPK. Szacowany czas przejazdu do lotniska w Baranowie ze wszystkich większych aglomeracji w kraju z wykorzystaniem kolei to 2,5 godziny, z wyłączeniem Szczecina. Zakłada się, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kosztować 35 mld zł, z czego na kolej będzie 8-9 mld zł. Natomiast jeśli chodzi o KDP w całym kraju, to eksperci mówią nawet o kwocie 60 mld zł – powiedział gość Polskiego Radia 24.
Zdaniem eksperta nie jest możliwy dowóz wszystkich pasażerów do CPK z wykorzystanie transportu drogowego. – Kluczową rolą w powodzeniu tego typu projektu jest zadbanie o odpowiednie skomunikowanie kolejowe. Polska skłania się, by infrastrukturę do Kolei Dużych Prędkości zbudować w oparciu o istniejącą infrastrukturę, co zakłada prędkości rzędu 230-250 km/h. Na KDP składa się tabor oraz infrastruktura. Gdy zbudujemy Koleje Dużych Prędkości w 2027 roku, to w końcu pociągi Pendolino będą mogły jeździć ze swoją maksymalną prędkością 250 km/h, 15 lat po zakupie – mówił Polaczek.
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu była Małgorzata Łopińska.
REKLAMA
Polskie Radio 24/cd
____________________
Data emisji: 24.05.2018
Godzina emisji: 13:06
REKLAMA