Nowe trendy w handlu. Jaki jest dzisiejszy klient?

Wybredny, niecierpliwy i ze smartfonem w ręku - to obraz klienta, do którego przyzwyczaić muszą się handlowcy. Według raportu PwC konsumentowi podpaść bardzo łatwo może nawet znana marka.

2018-08-20, 07:58

Nowe trendy w handlu. Jaki jest dzisiejszy klient?
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: pixabay.com/Pexels

Posłuchaj

Nowe trendy w handlu. Jaki jest dzisiejszy klient? (Marcin Jagiełowicz/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

- Nasze badanie wskazuje, że w ostatnich latach znacząco stopniał sentyment, czyli nastawienie klientów do ulubionych marek. Co trzeci klient zraża się do ulubionej marki już po jednym zlym doświadczeniu. Na przykład w Ameryce Łacińskiej aż połowa konsumentów jest gotowa zrezygnować z produktów firmy, która rozczarowała ich chociaż raz - mówi Jakub Kurasz z PwC, który dodaje, że już prawie połowa ankietowanych nie ma nic przeciwko kupowaniu przez internet pieczywa, mleka czy masła. W Polsce o dostawę w tym samym dniu wciąż trudno, choć, zdaniem Jakuba Kurasza, wkrótce powinno się to jednak upowszechnić. Niewykluczone, że rozwinie się także dostawa produktów za pomocą dronów.

Osiedlowe sklepy będą musiały się zmienić

Nieubłagalne zmiany czekają też małe, lokalne sklepy. Sprzedaż internetowa i połączenie sklepu z siecią to, zdaniem Andrzeja Falińskiego, prezesa Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, kierunek w którym pójdą nawet najmniejsze sieci.

- Przy takiej liczbie sklepów i ich roli gospodarczej nie jest możliwe, żeby proces cyfryzacji ominął małe sklepy - mówi.

Cyfryzacja w małych miastach

Polacy są europejskimi liderami w płatnościach bezgotówkowych i nowych technologiach związanych z zakupami. Co ciekawe tymi, którzy na potęge korzystają z nowinek i dają im kolejny impuls do rozwoju są często ludzie starsi czy mieszkańcy wsi.

- Nie zauważa się w tej chwili jakiś szczególnych izolacji pokoleniowych. Ja na przykład mam ponad 60 lat, a korzystam z takich samych aplikacji, co moje dzieci. Jest w to włączona wieś. Trzeba wiedzieć, że w Polsce 1/3 zakupów internetowych odbywa się w miejscowościach poniżej 5 tysięcy mieszkańców. Jeśli chodzi o użycie smartfona jako środka zamawiania produktów i płacenia za nie, to mniej więcej 1/3 rynku to ludzie z małych miejscowości - wskazuje Andrzej Faliński.

Coraz częściej za przewodnika służą portale społecznościowe. Według PwC prawie 60 procent klientów właśnie tam szuka inspiracji przed zakupami.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Marcin Jagiełowicz, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej