100 lat handlu: od ulicznych targowisk do galerii handlowych

Z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości, przyjrzymy się ewolucji handlu w Polsce. Na podstawie Warszawy. Stolica była i jest największym ośrodkiem handlowym w kraju. Więcej na ten temat w radiowej Jedynce w materiale Tomasza Matusiaka.    

2018-11-06, 14:15

100 lat handlu: od ulicznych targowisk do galerii handlowych
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

Obszar Warszawy to obecnie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, zlokalizowanej w 38 centrach handlowych. W dwudziestoleciu międzywojennym królowały tu uliczne targowiska, po II wojnie światowej nastąpił rozkwit domów towarowych, a w XXI wieku Polacy pokochali zakupy w galeriach handlowych.

- Handel zawsze pełnił bardzo ważną rolę w życiu społecznym i rozwoju naszego kraju, w tym  stolicy, niezależnie od okresu historycznego - mówi Agata Czarnecka, z Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE. 

- Na przykładzie Warszawy można zaobserwować, że na przestrzeni 100 lat handel rozwijał się począwszy od ulicznych targowisk, które zaraz po zakończeniu I wojny światowej zaczęły dominować w handlu - dodaje Agata Czarnecka. 

Po II wojnie światowej następuje okres rozkwitu domów towarowych w Warszawie. - Po II wojnie światowej istniało w Warszawie 7 tys. 600 prywatnych placówek handlowych i 130 państwowych. W kolejnych latach nastąpił wzrost, ale zmieniła się struktura własnościowa. Było ponad 4 tys. placówek państwowych i 700 prywatnych - mówiła ekspertka. 

Maria Pawlak, historyk WAWstep wskazuje, że handlowa historia Warszawy sięga średniowiecza, gdy Wisła była głównym szlakiem handlowym do Gdańska.

Wśród najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych ulic handlowych należy wymienić Nowy Świat, Plac Trzech Krzyży, ulice Mokotowską oraz Chmielną. 

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Tomasz Matusiak, kw 

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej