Nowa interpretacja sztuki Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r.

- Kwestionuję proste podziały na sztukę globalną, której przypisywać  można pewną wartość, i sztukę regionów czy środowisk która miałaby charakter wtórny lub był pewnego rodzaju naśladownictwem. Ten podział jest upraszczający – mówił W Polskim Radiu 24 Prof. Andrzej Szczerski, historyk sztuki, UJ, autor książki "Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 r."

2019-01-08, 05:01

Nowa interpretacja sztuki Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r.
Rafał Bujnowski, "Papież", 2002, olej na płótnie . Foto: Kolekcja MOCAK-u

Posłuchaj

08.01.19 Rozpruwacz kulturalny
+
Dodaj do playlisty

Jak w Europie Środkowo-Wschodniej zmieniła się sztuka po 1989 r. Czy sztuka naszego regionu ma własny idiom artystyczny, czy mówi coś o świecie, czy stanowi jedynie próbę, nieudolnego czasem, naśladownictwa sztuki zachodniej?

Prof. Andrzej Szczerski - Dziś mówimy raczej o policentrycznym modelu kultury, uwzględniającym różne miejsca i konteksty, w których powstaje sztuka i na tej podstawie dokonującym wartościowania. Dlatego tak fascynujący jest region Europy Środkowo-Wschodniej, w którym obserwujemy po 1989 r. dojrzewanie do pewnej świadomości, podmiotowości ale także specyfiki w ramach Europy. Są w niej innej obszary o wspólnych cechach, chociażby kraje skandynawskie, Wyspy Brytyjskie czy Półwysep Iberyjski, co nadaje sztuce dynamikę i różnorodność. Są to istotne wartości w kulturze, doceniane w miejsce globalnej siatki pojęć nakładanej na sztukę z pojedynczych środowisk w próbie tłumaczenia ich przy pomocy kodów wydających się pozornie ważniejszymi z racji rozpoznania na całym świecie. – zaznaczył gość Polskiego Radia 24.

Więcej w zapisie audycji.

Rozmawiał Jakub Moroz.

REKLAMA

PR24/ka

____________________ 

Data emisji: 07.01.2019

Godzina emisji: 23:37

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej