Nowa interpretacja sztuki Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r.
- Kwestionuję proste podziały na sztukę globalną, której przypisywać można pewną wartość, i sztukę regionów czy środowisk która miałaby charakter wtórny lub był pewnego rodzaju naśladownictwem. Ten podział jest upraszczający – mówił W Polskim Radiu 24 Prof. Andrzej Szczerski, historyk sztuki, UJ, autor książki "Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 r."
2019-01-08, 05:01
Posłuchaj
Jak w Europie Środkowo-Wschodniej zmieniła się sztuka po 1989 r. Czy sztuka naszego regionu ma własny idiom artystyczny, czy mówi coś o świecie, czy stanowi jedynie próbę, nieudolnego czasem, naśladownictwa sztuki zachodniej?
Prof. Andrzej Szczerski - Dziś mówimy raczej o policentrycznym modelu kultury, uwzględniającym różne miejsca i konteksty, w których powstaje sztuka i na tej podstawie dokonującym wartościowania. Dlatego tak fascynujący jest region Europy Środkowo-Wschodniej, w którym obserwujemy po 1989 r. dojrzewanie do pewnej świadomości, podmiotowości ale także specyfiki w ramach Europy. Są w niej innej obszary o wspólnych cechach, chociażby kraje skandynawskie, Wyspy Brytyjskie czy Półwysep Iberyjski, co nadaje sztuce dynamikę i różnorodność. Są to istotne wartości w kulturze, doceniane w miejsce globalnej siatki pojęć nakładanej na sztukę z pojedynczych środowisk w próbie tłumaczenia ich przy pomocy kodów wydających się pozornie ważniejszymi z racji rozpoznania na całym świecie. – zaznaczył gość Polskiego Radia 24.
Więcej w zapisie audycji.
Rozmawiał Jakub Moroz.
REKLAMA
PR24/ka
____________________
Data emisji: 07.01.2019
Godzina emisji: 23:37
REKLAMA