Kara dla Nike za blokowanie sprzedaży klubowych gadżetów. "To nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych"

Komisja Europejska poinformowała o nałożeniu 12,5 mln euro kary na producenta odzieży i obuwia sportowego Nike za blokowanie transgranicznej sprzedaży artykułów piłkarskich niektórych europejskich klubów.

2019-03-25, 16:30

Kara dla Nike za blokowanie sprzedaży klubowych gadżetów. "To nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych"
KE: firma Nike uniemożliwiała wielu licencjobiorcom sprzedaż markowych produktów ulubionych drużyn piłkarskich, jak koszulki lub szaliki klubowe.Foto: Pixabay

Restrykcje dotyczyły handlu produktami najbardziej znanych klubów piłkarskich Starego Kontynentu. Według Komisji nielegalne praktyki miały miejsce w latach 2004-2017 i odnosiły się do licencji sprzedażowych Barcelony, Manchesteru United, Juventusu, Inter Mediolan, AS Romy Francuskiej Federacji Piłkarskiej.

Ograniczenie wyboru

- Fani piłki nożnej często cenią markowe produkty swoich ulubionych drużyn, takie jak koszulki lub szaliki. Nike uniemożliwiło wielu licencjobiorcom sprzedaż tych markowych produktów w innym kraju, co doprowadziło do ograniczenia wyboru i podwyższenia cen dla konsumentów. To nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych - zauważyła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Licencjonowane produkty, nie tylko koszulki czy szaliki, ale też kubki, torby, pościel, zabawki oznakowane logo lub innymi grafikami, są chronione. Dzięki specjalnym umowom strona udzielająca licencji daje licencjobiorcy możliwość korzystania z chronionych praw w określonych produktach.

KE dostrzegła nieprawidłowości

Głównym biznesem Nike jest projektowanie i sprzedaż obuwia i odzieży sportowej, w tym dla klubów i federacji piłkarskich. Produkty te zazwyczaj zawierają znaki towarowe Nike lub charakterystyczny producenta, tzw. łyżwę.

Inne produkty, tak zwane towary licencjonowane, zawierają tylko marki klubu piłkarskiego lub federacji, a nie znaki towarowe Nike. To właśnie w przypadku tych produktów Komisja Europejska dopatrzyła się nieprawidłowości.

Nielegalne praktyki przez 13 lat

Nike stosował też inne, pośrednie środki, by wdrażać ograniczenia, na jakich firmie zależało. Według KE korporacja uciekała się do gróźb zerwania umowy z licencjobiorcami, jeśli ci sprzedawali towary poza określonym obszarem, odmawiała dostarczania hologramów "oficjalnych produktów". Nike przeprowadzał też kontrole, by sprawdzić, czy jego kontrahenci wywiązują się z - jak się okazało - nielegalnych zapisów.

Choć firma stosowała nielegalne praktyki przez 13 lat, w trakcie śledztwa współpracowała z Komisja Europejską ponad wymagane prawem minimum. Z tego powodu kara dla niej została zredukowana o 40 proc.

PAP, ak, NRG

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej