Grupa Lotos myśli o „trzeciej nodze biznesowej”

Grupa Lotos myśli o "trzeciej nogę biznesowej" - chce rozszerzyć działalność wykorzystując swoje nadmorskie położenie. Jak poinformował PAP jej wiceprezes ds. inwestycji i innowacji Patryk Demski, rozważy udział w rozbudowie Portu Gdańsk, albo budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle.

2019-06-08, 12:20

Grupa Lotos myśli o „trzeciej nodze biznesowej”
Grupa Lotos myśli o rozbudowie nabrzeża morskiego: albo w Porcie Gdańsk, albo na Martwej Wiśle. Foto: shutterstock, Autorstwa pparr

Wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji Patryk Demski poinformował PAP, że "po zakończeniu Projektu EFRA (Efektywnej Rafinacji - PAP) Grupa rozważy swój udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk".

Dwie możliwości: albo udział w rozbudowie Portu Gdańskiego, albo budowa własnego terminala na Martwej Wiśle

"Na projektowanych nabrzeżach moglibyśmy umiejscowić infrastrukturę wykorzystaną do obsługi wielkiego frachtu morskiego. Alternatywą zwiększenia wydajności logistycznej, może być budowa własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle. Eksperci Lotosu analizują trendy rynkowe i próbują zdefiniować możliwości, jakie stoją przed Grupą po zakończeniu Projektu EFRA" - poinformował. Ocenił, że dzięki tej instalacji, spółka mogłaby m.in. zwiększyć produkcję paliw bunkrowych dla statków.

Lotos myśli o trzeciej nodze biznesowej

Dodał, że teraz działalność Grupy opiera się na dwóch filarach – poszukiwaniu, wydobyciu i dostarczaniu gazu i ropy naftowej oraz produkcji rafineryjnej. "Być może potrzebna nam jest „trzecia noga”, którą będzie np. energetyka, a może gazomobilność, LNG" - ocenił.

 Lotos chce poszerzyć ofertę o gaz LNG, CNG i LPG

Wiceprezes zaznaczył, że po uruchomieniu projektu EFRA, Grupa chciałaby rozwinąć swoją ofertę dot. rynku paliw alternatywnych. "To paliwa gazowe – LNG, CNG, LPG – ale również i wodór, który w rafinerii dobrze znamy" - mówił.

Lotos chce wykorzystać swoje nadmorskie  położenie

Demski zauważył, że "naturalną przewagą" Lotosu jest nadmorskie położenie. "Myślę o obsłudze wielkich frachtów czy budujących się wokół nas ogromnych inwestycjach w zakresie logistyki morskiej" - powiedział.

Lekkie opóźnienie jednej z instalacji projektu EFRA

Grupa Lotos poinformowała niedawno, że opóźnia o miesiąc - do 30 czerwca - uruchomienie części kompleksu EFRA - instalacji opóźnionego koksowania DCU.

Grupa podała, że jej spółka zależna Lotos Asfalt podpisała z generalnym wykonawcą projektu EFRA aneks, zgodnie z którym termin osiągnięcia stanu gotowości do rozruchu Kompleksu Koksowania - DCU wraz z instalacjami towarzyszącymi - zostaje przesunięty o 30 dni - do 30 czerwca. Jako powód podano dążenie Lotos Asfalt do "zapewnienia bezspornej gotowości technicznej Kompleksu Koksowania do prowadzenia prac rozruchowych i uruchamiania instalacji".

W ramach EFRA (od efektywna rafinacja) działają już dwie instalacje - HGU (wytwarzanie wodoru) oraz HVDU (próżniowej destylacji hydrowaxu - parafinowej frakcji z hydrokrakingu).

Grupa Lotos to: wydobycie gazu i ropy, rafineria, sieć stacji paliw

Lotos to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Lotos to także sieć blisko 500 stacji paliw, zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju.

PAP, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej