GP Francji: Robert Kubica: ten tor wybacza wiele błędów, ale sztuką samą w sobie jest taka jazda, aby zachować opony
- To bardzo nowoczesny tor. W 2003 roku testowaliśmy tu w Formule 3 (...). Nie ma ani żwiru, ani kawałka trawy. Wszystkie pobocza są wyasfaltowane i znajdują się na nich charakterystyczne, kolorowe pasy, pomalowane szorstką substancją, która spowalnia samochody wypadające z toru. Dlatego tor ma to do siebie, że wybacza wiele błędów - mówił Robert Kubica przed startem w GP Francji.
2019-06-23, 15:00
- W niedzielę 23 czerwca kierowcy Formuły 1 ścigają się we Francji - wyścig wystartował o 15.10
- Z pierwszego pola ruszył Brytyjczyk Lewis Hamilton, a z drugiego Fin Valtteri Botas
- Robert Kubica wystartuje z 18. pola
- Od początku sezonu ton rywalizacji na torach Formuły 1 nadają kierowcy Mercedesa. W niedzielnym wyścigu o Grand Prix Francji również będą faworytami
W 2019 roku kierowcy rywalizują w 70. sezonie mistrzostw świata Formuły 1. Po ośmiu latach przerwy wraca jedyny polski kierowca w historii F1 Robert Kubica.Portal PolskieRadio24.pl z tej okazji przygotował specjalny serwis, w którym można znaleźć wszystkie najważniejsze informacje związane z wydarzeniami na torach.
Powiązany Artykuł

F1 - ROBERT KUBICA W WILLIAMSIE - Serwis specjalny
W dotychczasowych siedmiu rundach MŚ na najwyższym stopniu podium zawsze stawał albo broniący tytułu Hamilton albo Bottas. W klasyfikacji generalnej Brytyjczyk ma 29 punktów przewagi nad Finem i już 62 nad Niemcem Sebastianem Vettelem (Ferrari)
W pierwszej części sobotnich kwalifikacji (Q1) Kubica uzyskał najgorszy wynik, ale za wymianę uszkodzonych podzespołów za Polaka zostali przesunięci jego kolega z Williamsa Brytyjczyk George Russell i Rosjanin Daniił Kwiat (Toro Rosso-Honda).
Nowoczesny tor
Grand Prix Francji wróciło do kalendarza Formuły 1 w ubiegłym roku, po 10-letniej przerwie. Zwycięzcą rywalizacji został Lewis Hamilton, który minął linię mety przed Maxem Verstappenem oraz Kimim Räikkönenem. Robert Kubica w wyścigu rangi mistrzowskiej we Francji po raz ostatni brał udział 11 lat temu, w 2008 roku. Zajął wtedy 5. miejsce, a do rywalizacji przystępował jako lider klasyfikacji generalnej po zwycięstwie w GP Kanady, z dorobkiem 42 punktów na koncie.
– Francuski tor Le Castellet jest Formule 1 od dawna. To bardzo nowoczesny tor. W 2003 roku testowaliśmy tam w Formule 3, a później także w World Series by Renault, więc trochę go poznałem. Od tamtej pory jednak obiekt został zmodernizowany i obecnie przeznaczony jest bardziej do testów. Charakteryzuje się tym, że nie ma tam ani żwiru, ani kawałka trawy. Wszystkie pobocza są wyasfaltowane i znajdują się na nich charakterystyczne, kolorowe pasy, pomalowane szorstką substancją, która spowalnia samochody wypadające z toru. Dlatego Paul Ricard ma to do siebie, że wybacza wiele błędów – mówi przed wyścigiem Robert Kubica cytowany na stronie orlenteam.pl.
REKLAMA
Powiązany Artykuł

KERS, DRS, parc ferme, czyli co powinien wiedzieć kibic Formuły 1? Słownik podstawowych pojęć F1
Sztuką samą w sobie jest taka jazda, aby zachować opony w jak najlepszym stanie
Kierowca ROKiT Williams Racing dodaje, że tor we Francji charakteryzuje się dużą liczbą konfiguracji trasy – dostępnych jest aż 50 jej wariantów.
- Konfiguracja wykorzystywana przez Formułę 1 ma prawie sześć kilometrów i jest bardzo zróżnicowana. Są tu i szybkie, i wolne zakręty. Pierwszy sektor jest wolniejszy, z ciaśniejszymi zakrętami i najazdami na tarki. Po drugiej stronie toru znajduje się bardzo długa prosta, na potrzeby F1 przedzielona sekwencją zakrętów lewy-prawy. Nie jest to dokładnie szykana, ale są one bardzo blisko siebie. Niektóre kategorie wykorzystują tę prostą całkowicie, ale specjalnie na potrzeby Formuły 1 została spowolniona. Ostatni sektor ma bardzo długie, zacieśniające szybkie łuki, które mocno obciążają opony. Dodatkowo z reguły jest tu bardzo ciepło, więc ogumienie tym bardziej dostaje w kość. Szczególnie przednie lewe koło w tym ostatnim, szybkim sektorze, gdzie przeciążenia są bardzo duże. Dlatego sztuką samą w sobie jest taka jazda, aby zachować opony w jak najlepszym stanie – dodaje Robert Kubica.
Jako ciekawostkę dotyczącą toru Paul Ricard można potraktować fakt, że można tu symulować warunki deszczowe. Krótsza pętla daje możliwość sztucznego nawodnienia, co sprawia, że zespoły przyjeżdżają na tor testować na mokrej nawierzchni, nawet kiedy na niebie świeci słońce. Tak robi między innymi firma Pirelli, która w sprawdza tu deszczowe opony wykorzystywane podczas wyścigów Formuły 1.
Kierowcy pokonają w niedzielę na Circuit Paul Ricard 53 okrążenia o długości 5,8 km. Oznacza to, że łączenie przejadą w swoich bolidach niemal 310 km.
REKLAMA
- czytaj więcej: Formuła 1 to mocno złożony sport. "Niedzielne popołudnie to za mało, by poznać tajemnice królowej motorsportu" [WYWIAD]
Zabawa bogatych kosztem innych
Podczas Grand Prix Francji prefektura departamentu Var, w trosce o bezpieczeństwo, wprowadziła nadzwyczajne środki. Nieczynne będą szkoły, zakazano także jazdy rowerami.
Nadzwyczajne środki bezpieczeństwa mają zapobiec powtórce sytuacji sprzed roku, gdy oglądane przez 160 tys. kibiców zawody spowodowały gigantyczne korki. Trzytysięczne miasteczko Le Castellet gościło wtedy Grand Prix Francji F1 po raz pierwszy po długiej przerwie.
"Nie pozwala się dzieciom chodzić do szkoły, aby miliarderzy mogli się bawić na torze" - oświadczył Julien Giusiano, lokalny lider syndykatu nauczycieli Snuipp-FSU. Skarżył się także, że decyzja o zamknięciu szkół nie była konsultowana ze związkowcami.
Wyścig o GP Francji rozpocznie się o godzinie 15.10
REKLAMA
(ah)
***
Kalendarz Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2019:
17 marca - GP Australii (Melbourne)
31 marca - GP Bahrajnu (Sakhir)
14 kwietnia - GP Chin (Szanghaj)
28 kwietnia - GP Azerbejdżanu (Baku)
12 maja - GP Hiszpanii (Barcelona)
26 maja - GP Monako (Monte Carlo)
9 czerwca - GP Kanady (Montreal)
23 czerwca - GP Francji (Le Castellet)
30 czerwca - GP Austrii (Spielberg)
14 lipca - GP Wielkiej Brytanii (Silverstone)
28 lipca - GP Niemiec (Hockenheim)
4 sierpnia - GP Węgier (Budapeszt)
1 września - GP Belgii (Spa-Francorchamps)
8 września - GP Włoch (Monza)
22 września - GP Singapuru
29 września - GP Rosji (Soczi)
13 października - GP Japonii (Suzuka)
27 października - GP Meksyku (Meksyk)
3 listopada - GP USA (Austin)
17 listopada - GP Brazylii (Sao Paulo)
1 grudnia - GP Abu Zabi (Yas Marina)
REKLAMA
REKLAMA