Polska uniezależni się od portu w Hamburgu: dwie ważne umowy dotyczące portów w Szczecinie i Świnoujściu
Dwie umowy za blisko 1,5 mld zł netto na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich Szczecin i Świnoujście podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Porty mają dzięki nim obsłużyć więcej pociągów towarowych, inwestycje wzmacniają rolę polskich portów na Bałtyku, uniezależniają polski transport morski od portów zachodnich, szczególnie od portu w Hamburgu.
2019-07-29, 12:26
Posłuchaj
− Dzisiejsza umowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie, stworzenia rozwiązań nowoczesnych, nowych możliwości przeładunkowych, mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłuży cały region Polski zachodniej
Jak dodał podczas podpisania umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, to wszystko zmierza w kierunku zbudowania rozwiązania dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście jako portu wiodącego, który będzie obsługiwał cały region Polski zachodniej.
Hamburg nie będzie już „największym polskim portem”
− Wychodzimy z uzależnień zachodnich, czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu - powiedział w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Polskie porty mają odgrywać dominującą rolę na Morzu Bałtyckim
Dodał, że działania te wpisują się w "strategię dominującej roli nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale w całej Europie". − Dynamicznie rozwijające się porty bałtyckie to swoiste perły; ale żeby mogły lśnić pełnym blaskiem, potrzebują dodatkowych nakładów - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
4,5 mld zł na inwestycje zwiększające dostęp kolejowy do portów w Gdańsku, Gdyni oraz w Szczecinie i Świnoujściu
Jak mówił w Szczecinie Adamczyk, "w ostatnich miesiącach finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do dynamicznie rozwijających się portów bałtyckich". Przypomniał, że w przypadku Gdańska i Gdyni to niemal 3 mld zł, a w przypadku Szczecina i Świnoujścia - 1,5 mld zł.
Adamczyk zaznaczył, że to efekt decyzji rządu pod przewodnictwem premiera Mateusza Morawieckiego. Przypomniał, że niedawno decyzją rządu zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego "o kwoty pozwalające zrealizować te ambitne plany budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do portów".
REKLAMA
Inwestycje zrealizuje polska firma, która przejęła budowę po firmie włoskiej
Minister podkreślił, że zadanie wykona polska firma Torpol, która - jak zaznaczył - przejęła obowiązki i zadania jednej z włoskich firm, która "porzuciła" budowę na jednym z szlaków w Wielkopolsce. "Torpol znakomicie sobie radzi i jestem przekonany, że również na tej inwestycji pokaże, że polskie firmy są w stanie zrealizować projekty trudne, skomplikowane, ale szczególnie potrzebne polskiej gospodarce" - oświadczył Adamczyk.
Pełna dostępność kolejowa portów w 2022 r.
Prezes PKP PLK Ireneusz Marchel podkreślił, że pełna dostępność kolejowa do portów w Szczecinie, Świnoujściu, a także w Gdańsku i w Gdyni zostanie osiągnięta w połowie 2022 r.
Inwestycje kolejowe podwoją możliwości przeładunkowe portów w Szczecinie oraz Świnoujściu
Realizacja umów pozwoli na "zwiększenie przepustowości portu w Świnoujściu o co najmniej 60 proc.", nastąpi też, jak dodał, "zwiększenie przepustowości kolejowej portu w Szczecinie o około 100 proc., czyli tyle ładunków będzie można przewozić więcej".
Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) oraz tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).
Do portów dojedzie więcej składów towarowych
Efektem dwóch umów ma być możliwość dojazdu do portów większej liczby pociągów towarowych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Sprawniej mają też być odprawiane cięższe i dłuższe składy. Efektem prac - jak podaje PKP PLK - ma być wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego.
Umowy przewidują wybudowanie prawie 100 km torów, ok. 300 rozjazdów, 22 przejazdy kolejowo-drogowe
W ramach projektu na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe 177 rozjazdów będzie miało urządzenia elektrycznego ogrzewania, co umożliwi bezawaryjne działanie podczas niskich temperatur.
Na stacji Świnoujście natomiast zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu.
Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów oraz wymienione 108 rozjazdów. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów.
Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF "Łącząc Europę".
IAR, PAP, jk
REKLAMA
REKLAMA