Teatr Katarzyny Kalwat

- To, co mnie fascynuje w teatrze, w szczególności w moich ostatnich projektach, takich jak "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady", "Grotowski" czy "Staff Only", to jest muzyczność słowa, muzyczność języka i performatyka języka - mówiła w Polskim Radiu 24 reżyserka Katarzyna Kalwat.

2019-09-08, 08:08

Teatr Katarzyny Kalwat
Spektakl "Stuff Only" w reżyserii Katarzyny Kalwat z udziałem Ifi Ude. Foto: facebook.com/Biennale Warszawa

Posłuchaj

07.09.19 "DOMAGAŁAsięTEATRU". Rola muzyki i przemocowość języka w spektaklu "Stuff Only" (PR24)
+
Dodaj do playlisty

W teatrze czy w kinie muzyka towarzyszy aktorom nieodmiennie od lat. Pełni najczęściej funkcję komentarza, uzupełnienia treści, czasami to poprzez utwory muzyczne wypowiadane są dialogi. Reżyserka Katarzyna Kalwat znalazła nowy sposób na użycie muzyki w swoich spektaklach, o czym opowiadała w audycji "DOMAGAŁAsięTEATRU" w Polskim Radiu 24.

Powiązany Artykuł

dudagracz1200.jpg
Poprzedni odcinek: Festiwal Czterech Kultur. "Łódź stolicą wszech kultur"

Muzyka na dwóch poziomach znaczeniowych

- Muzyka funkcjonuje w moich projektach na dwóch poziomach znaczeniowych. Przede wszystkim tworzy partyturę, można powiedzieć pewną strukturę, w której się poruszamy. To jest wtedy muzyka sama w sobie - mówiła reżyserka.

- Natomiast także i przede wszystkim to, co mnie fascynuje w teatrze, w szczególności w moich ostatnich projektach, takich jak "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady", "Grotowski" czy "Staff Only", to jest muzyczność słowa, muzyczność języka i performatyka języka. Tak naprawdę zastanawiam się i poszukuję tego, jak poprzez muzyczność języka można wydobywać nowe sensy zawarte w języku i słowach. Ale też to, co jest obszarem moich dociekań, to jak muzyka potrafi wydobyć ukryte treści - podkreśliła Katarzyna Kalwat.

"Język ma siłę przemocową. Postanowiliśmy ją zniszczyć"

O roli języka i nauki języka w kulturze mówiła Ifi Ude, druga zaproszona przez Tomasza Domagałę artystka. Ifi Ude jest piosenkarką, kompozytorką i autorką tekstów pochodzenia polsko-nigeryjskiego, co z perspektywy spektaklu "Staff Only", w którym występują aktorzy o zagranicznych korzeniach, ma ogromne znaczenie.

REKLAMA

Spektakl "Staff Only" korzysta między innymi z elementów nauki języka osób zza granicy, o których sama reżyserka stwierdziła, że są przemocowe. Osoba z zewnątrz, chcąc nauczyć się mówić po polsku, uczy się jak wyplenić własny akcent, jak pozbyć się tego, co do języka polskiego włącza jej własna kultura.

- Wzięliśmy pod uwagę to, że język ma tę siłę przemocową, którą chcieliśmy wykorzystać, żeby go zniszczyć, rozbić. [...] W "Staff Only" Katarzyna Kalwat dała swoim aktorom, z których każdy jest z innej części świata, możliwość zaprezentowania bogactwa swojego pochodzenia - mówiła Ifi Ude.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Polskie Radio 24/jmo

REKLAMA

***

Audycja: "DOMAGAŁAsięTEATRU"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Goście: Katarzyna Kalwat, Ifi Ude

Data emisji: 07.09.2019

REKLAMA

Godzina emisji: 22:05

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej