"Dobrze ci tego nie opowiem" Anny Karasińskiej w Komunie Warszawa

- Wojna to temat na tyle trudny, że bardzo często poruszany. Pewne słowa właściwie nie nadają się już do tego, żeby wypowiadać je ze sceny, bo są obarczone asocjacjami, są bardzo obecne w rozmaitych narracjach pozateatralnych - mówiła w PR24 reżyserka najnowszego spektaklu Komuny Warszawa Anna Karasińska.

2019-09-15, 08:30

"Dobrze ci tego nie opowiem" Anny Karasińskiej w Komunie Warszawa
"Dobre ci tego nie powiem", plakat. Foto: Komuna Warszawa/Teatr Studio

Posłuchaj

14.09.2019 "DOMAGAŁAsięTEATRU" (Polskie Radio 24)
+
Dodaj do playlisty

Powiązany Artykuł

stuff only facebook tr warszawa-1200.jpg
Teatr Katarzyny Kalwat

W ostatnią niedzielę w STUDIO teatrgalerii w Warszawie odbyła się premiera nowego spektaklu Komuny Warszawa - "Dobrze ci tego nie opowiem", w reżyserii Anny Karasińskiej. W kolejnym odcinku "DOMAGAŁAsięTEATRU", Tomasz Domagała rozmawiał z reżyserką o pracy nad spektaklem. Tematem audycji była też wojna oraz jej miejsce w naszej pamięci, w życiu kolejnych pokoleń oraz w przestrzeni publicznej.

Reżyserka przyznała, że był to jeden z trudniejszych tematów, jakie poruszała. - Jest wiele trudności dla mnie, bo nie pracuję z narracjami fikcyjnymi, ani z czymś, co jest poza salą teatralną, w momencie, kiedy spektakl się wydarza. Podjęłam cały szereg decyzji, jak w tym temacie się odnieść. Jasne było, że nie da się zrobić tego w sposób czytelny i dostępny dla każdego - wskazywała.

- Ktoś kiedyś na próbie rzucił: "dobrze ci tego nie opowiem" i postanowiliśmy, że będzie to nasz tytuł. To się sprawdza i odnosi do tego, w jaki sposób aktorzy podają tekst, bo nie jest on na pamięć - dodała.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

dudagracz1200.jpg
Festiwal Czterech Kultur w Łodzi - teatralne współistnienie

"Dobrze ci tego nie opowiem"

Tekst, reżyseria: Anna Karasińska Obsada: Bożna Wydrowska, Sara Goworowska, Dobromir Dymecki, Karolina Harris

Oglądam scenę bombardowania lasu. Nie wiadomo skąd dokładnie wiedziałem już wcześniej jak to wygląda i wiem jakie to uczucie być w bombardowanym lesie. Czuję satysfakcję.

Od autorki: Swoją pracę opieram na badaniu tego, czy jest sens mówić o wojnie w obrębie sztuki, a jeśli tak, to jakie treści mogą stać się tworzywem dla sztuki performatywnej. Sprawdzam w jaki sposób używamy pamięci do "pamiętania" o wojnie i jak to się zmienia w pokoleniach. Jaki jest realny wpływ tej pamięci na życie ludzi w Polsce i czy jest to mechanizm który uniwersalizuje się poza Polskę. Czy istnieje możliwe do uzyskania doświadczenie widza które może inaczej uporządkować to co jest zapisane w pokoleniowym przekazie? Jaką zmianę w percepcji minionej wojny uznalibyśmy za korzystną dla współcześnie żyjących? Co byłoby korzystne - dobrze zapomnieć czy uświadomić sobie jak wiele się pamięta? 

Spektakl powstał w ramach cyklu Komuny Warszawa "Przed wojną / Wojna / Po wojnie". Impulsem, który skłonił Komunę Warszawa do zajęcia się wojną, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: wojna w Ukrainie i Syrii, Brexit, wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy wojna może być sprawiedliwa? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?

REKLAMA

Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Polskie Radio 24 / kstar

* * *

Audycja: "DOMAGAŁAsięTEATRU"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Gość: Anna Karasińska

REKLAMA

Data emisji: 15.09.2019

Godzina emisji: 22:06

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej