Paweł Poszytek: przywrócimy prestiż szkolnictwu branżowemu i zawodowemu
- Ponad 90 proc. beneficjentów naszych programów zostaje później w kraju i tu wykorzystuje kompetencje. Tylko 7 proc. deklaruje rozwijanie kariery poza Polską. W środę mieliśmy oficjalną informację z Dyrektoriatu Komisji Europejskiej, że fundusze na program będą potrojone - powiedział w Polskim Radiu 24 dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
2019-09-18, 14:45
Posłuchaj
- Jesteśmy znani z tego, że zarządzamy Erasmus+. Udzielamy granty uczelniom i szkołom. Większości osób kojarzy się to z wymianą studentów, ale w ostatnich czterech latach wysłaliśmy na staże za granicę 100 tys. młodych Polaków. Mogą oni tam spotkać się z najnowocześniejszymi rozwiązaniami w ich branży i później wracają do kraju - wyjaśnił dyrektor.
Jak zaznaczył, potrzeba dziś przywrócić dawny blask szkołom zawodowym. - Musimy zwrócić uwagę na szkolnictwo branżowe i zawodowe. Dzięki środkom unijnym możemy wykorzystywać środki pieniężne na uzdrawianie tego sektora edukacji i przywracania mu prestiżu. Chcemy aby te rodzaje edukacji były traktowane jako ciekawe i atrakcyjne - dodał.
Powiązany Artykuł
Nowe technologie pomagają w nauce języka polskiego
Rozwój kompetencji
- Zajmujemy się i dyskutujemy o rozwijaniu kompetencji wśród młodych ludzi, aby przystosować ich do świata, którego jeszcze nie znamy. Jeżeli damy młodym ludziom pieniądze na realizację wspólnego projektu, to wtedy rozwijamy w nich te kompetencje, a także doświadczenie. Studenci nabywają takie kompetencje jak punktualność, zaradność czy zdolności organizacyjne - podkreślił rozmówca.
- Ponad 90 proc. beneficjentów naszych programów zostaje później w kraju i tu wykorzystuje kompetencje. Tylko 7 proc. deklaruje rozwijanie kariery poza Polską. Te liczby 10 lat temu były zdecydowanie mniejsze. W środę mieliśmy oficjalną informację z Dyrektoriatu Komisji Europejskiej, że fundusze na program będą potrojone. To zapowiedzi płynące z nowego Parlamentu Europejskiego. To oficjalna wersja na ten moment - oznajmił.
REKLAMA
Korzystać z doświadczeń
Zdaniem Pawła Poszytka szkoły powinny przystosowywać uczniów do postępu technologicznego. - Żadna szkoła zawodowa nie będzie w stanie konkurować z tym, co się dzieje w przemyśle i technologii. Chodzi o to, by wykorzystywać doświadczenia niektórych krajów, aby przybliżać szkołom świat wielkiego biznesu i przemysłu. Jako fundacja staramy się wpisywać w ten trend, ale bez współpracy ze strony szkół ten wyścig będzie niemożliwy. Nie jesteśmy w stanie osiągnąć stanu, który zadowoli wszystkich, ale staramy się dokładać swoją cegiełkę do tego projektu - zaznaczył.
Powiązany Artykuł
Strategia rozwoju polskiej nauki. Jarosław Gowin: nadal będziemy kładli nacisk na jej popularyzację
- Narzędzia i rodzaj wsparcia, który proponujemy to tylko pewien dodatek. Trzeba odtwarzać edukację zawodową i branżową. W wyniku reformy z 1999 r. te szkoły mocno podupadły. Niestety ani nasza instytucja, ani fundusze unijne nie służą tym celom. Poszczególne państwa członkowskie same muszą zadbać o infrastrukturę edukacyjną. Musi nastąpić tu współpraca wielu podmiotów, aby uzyskać masę krytyczną do zmiany na polu edukacyjnym - podsumował.
* * *
Audycja: "Temat Dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Antoni Trzmiel
REKLAMA
Data emisji: 18.09.2019
Godzina emisji: 14:09
Polskie Radio 24 / pkr
REKLAMA