E-eksport ma wielki potencjał, ale potrzeba zmian, by go uwolnić. Raport PwC

Zniesienie barier utrudniających rozwój e-eksportu mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć udział takich firm wśród ogółu przedsiębiorstw do 16% - to jeden z głównych wniosków, płynących z raportu nt. "cyfrowego eksportu", przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przez PwC i Google. Tym samym wartość polskiego e-eksportu zwiększyłaby się o 400%, osiągając wartość ok. 110 mld zł.

2019-09-24, 13:49

E-eksport ma wielki potencjał, ale potrzeba zmian, by go uwolnić. Raport PwC
W 2021 r. udział e-handlu w sprzedaży detalicznej wyniósł 9 procent.Foto: Shutterstock

Jak czytamy w raporcie, obecnie tylko 4 procent prowadzi internetową sprzedaż do innych krajów, podczas gdy średnia unijna to 7 procent. Tradycyjny eksport prowadzi ponad 3,6 tys. polskich przedsiębiorstw, zatrudniających powyżej 10 osób.

Na potrzeby raportu przebadano 360 polskich firm z 12 branż.

Polski e-eksport pod lupą

- Liczba przedsiębiorstw prowadzących e-eksport zarówno na rynki państw UE, jak i krajów trzecich systematycznie rośnie - podkreśla PwC. Ale, jak wynika z dokumentu, tylko 4% polskich firm sprzedaje swoje produkty elektronicznie do krajów UE, a do krajów trzecich - tylko 1,8 procent. Autorzy przekonują, że wpływ na to może mieć ogólna, dość niska świadomość na temat nowoczesnych, elektronicznych kanałów sprzedaży wśród polskich przedsiębiorstw. Najchętniej z tego typu rozwiązań korzystają firmy średniej wielkości.

Autorzy raportu przyznali, że na polskim rynku widać wyraźny trend wzrostowy w zakresie e-eksportu; polskie firmy odnotowują 16 proc. przychodów w handlu internetowym ze sprzedaży na rynki zagraniczne. Wartość polskiego e-eksportu jest szacowana na ponad 27 mld zł. Głównymi kierunkami polskiego e-eksportu pozostają kraje unijne: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Czechy i Słowacja. Poza Europę eksportujemy głównie do Chin i USA.

Problematyczne bariery

Z badania wynika, że wciąż wiele firm, eksportujących za granicę, nie otwiera kanałów sprzedaży internetowej. Jako główny powód wskazano brak środków do inwestowania na zagranicznych rynkach i rozwój sieciowej infrastruktury. Autorzy raportu wskazują na potrzebę dofinansowania polskich firm ze strony państwa.

REKLAMA

Firmy skarżą się też na brak wiedzy nt. obowiązujących przepisów w kwestii e-eksportu, obawiają się też możliwych problemów w działalności, np. kłopotów z realizacją reklamacji i zwrotów. 

Jak zwiększyć eksport ?

Według ekspertów, zniwelowanie barier zidentyfikowanych przez przedsiębiorców jako utrudniające rozwój e-eksportu, mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę firm prowadzących sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów do 16 proc., wartość zaś polskiego e-eksportu wzrosłaby do ponad 110 mld zł.

- Konkluzja wyników naszych badań jest taka: polski eksport jest rozpędzony, ale może być jeszcze bardziej dynamiczny. Może się rozwijać, jeśli uda się uaktywnić cyfrowych eksporterów, odpowiednio ukierunkowując dla nich wsparcie – podsumował dyrektor zespołu ds. sektora publicznego PwC Dionizy Smoleń.

REKLAMA

PolskieRadio24.pl, MPiT, PAP, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej