Katastrofy Boeingów 737 MAX. System kontroli lotu bez kluczowej funkcji

System kontroli lotu Boeingów 737 MAX był pozbawiony funkcji, która posiadała wcześniejsza wersja tego samolotu. Jej brak mógł przyczynić się do katastrofy dwóch takich maszyn i śmierci 346 osób. Poinformował o tym dziennik "Wall Street Journal", powołując się na prowadzących dochodzenie.

2019-09-29, 21:03

Katastrofy Boeingów 737 MAX. System kontroli lotu bez kluczowej funkcji
Boeing 737 MAX/zdjęcie ilustracyjne. Foto: Komenton/Shutterstock.com

Posłuchaj

Wcześniejsza wersja Boeinga 737 MAX miała lepsze zabezpieczenie. Relacja Marka Wałkuskiego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Przyczyną katastrof samolotów indonezyjskich i etiopskich linii lotniczych było wadliwe działanie systemu kontroli lotu MCAS. System ten został zaprojektowany ponad dekadę temu dla wojskowych samolotów-cystern. Oparty był on na sygnałach z kilku czujników rejestrujących kąt nachylenia dziobu i posiadał zabezpieczenie przed błędną reakcją maszyny i utratą kontroli przez pilota. W późniejszej cywilnej wersji Boeinga system MCAS oparto na sygnale z jednego czujnika. Pilotowi trudniej też było przejąć kontrolę od autopilota.

Dlaczego zastosowano inne rozwiązanie?

Przedstawiciele Boeinga nie wyjaśnili dziennikarzowi "Wall Street Journal", dlaczego w samolocie 737 MAX zastosowano inne rozwiązanie. Stwierdzili jedynie, że oba systemy są nieporównywalne.

Do pierwszej katastrofy Boeinga 737 MAX indonezyjskich linii lotniczych Lion Air doszło w październiku 2018 roku. Etiopska maszyna rozbiła się w marcu tego roku. Niedługo potem Boeing 737 MAX zostały uziemione na całym świecie. Obecnie nie wiadomo dokładnie, kiedy samoloty te ponownie będą mogły być użytkowane.

REKLAMA

mr

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej