Uwaga na telefony z nieznanych numerów. Afrykańscy oszuści atakują
Nie oddzwaniajmy pod nieznane numery telefonów. Znów uaktywnili się oszuści, którzy dzwonią do nas z egzotycznych krajów, w ostatnim czasie najczęściej z Afryki. Telefon zwrotny może nas drogo kosztować.
2019-11-13, 13:12
Posłuchaj
- Uwaga na połączenia z długich numerów, zaczynających się na 221, 243, 225
- Nie oddzwaniajmy na takie numery, może to nas drogo kosztować
- Nawet jeśli daliśmy się nabrać oszustom, możemy złożyć reklamację u operatora
Choć jak przyznaje Urząd Komunikacji Elektronicznej telefonów od oszustów jest obecnie mniej niż pół roku temu, jednak nadal przynajmniej kilku miesięcznie konsumentów zgłasza połączenia z nieznanych numer. Rzecznik prasowy UKE Martin Stysiak tłumaczy, że mechanizm jest prosty.
- Oszustwo polega na wykonaniu krótkich połączeń z numerów zagranicznych na polskie numery z nadzieją, że polski użytkownik oddzwoni na ten numer. W ten sposób oszuści wykorzystują skłonność abonentów do oddzwaniania. Mechanizm polega na nieuwadze użytkowników. To może się skończyć naliczeniem większych opłat, bo dzwonimy na numery międzynarodowe wskazuje.
Powiązany Artykuł
Oszuści coraz sprytniejsi. Tym razem wykorzystują karty SIM
Jakich połączeń się wystrzegać?
Numery, spod których dzwonią oszuści zaczynają się na 221, 243 i 225. Łatwo takie połączenie pomylić np. z połączeniem z Warszawy, która ma kierunkowy 22. Martin Stysiak radzi, by zawsze zwracać uwagę na długość numerów - numery krajowe mają 9 cyfr, te z prefiksami (np. do Polski), mają 11 cyfr. Tymczasem zagraniczne, międzynarodowe, z których korzystają oszuści, z reguły są dłuższe niż 11 cyfr i mogą mieć nawet 14 cyfr.
Jeżeli oddzwonimy na taki długi numer może się okazać, że dodzwoniliśmy się do Wybrzeża Kości Słoniowej, Senegalu lub Demokratycznej Republiki Konga. Żeby nie płacić wysokich rachunków zanim oddzwonimy najlepiej sprawdźmy taki numer w internecie, w specjalnej wyszukiwarce numerów o podwyższonej opłacie - mówi Agnieszka Orlińska z UOKiK. Można ją znaleźć pod tym adresem.
REKLAMA
Agnieszka Orlińska dodaje, że jeżeli ten telefon uda nam się odebrać, to po zorientowaniu się, że to próba oszustwa, najlepiej od razu rozłączmy się, wybierając czerwoną słuchawkę - bo sygnał zakończenia rozmowy z drugiej strony może być pozorowany.
Wysoki rachunek możemy zareklamować
Oddzwonienie na afrykański numer nie zawsze jednak musi się skończyć wysokim rachunkiem dla nas. Nawet jeśli taki rachunek dostaniemy, to mamy 12 miesięcy od dnia zdarzenia na złożenie reklamacji naszemu operatorowi. Ten ma 30 dni na udzielenie nam odpowiedzi - jeśli tego nie zrobi to automatycznie nasza reklamacja zostanie uznana za przyjętą.
PolskieRadio24.pl, I.Kostyszyn, Jedynka, md
REKLAMA