Konsultacje ws. budowy CPK. Wpłynęło ponad 30 tysięcy wniosków

Około 33 tysiące wniosków od mieszkańców wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny drogą elektroniczną w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument wskazał wstępnie korytarze dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu, których budowa jest związana z CPK.

2020-03-17, 11:06

Konsultacje ws. budowy CPK. Wpłynęło ponad 30 tysięcy wniosków
Gen. Ben Hodges: CPK może dać możliwości logistyczne i przepustowość na poziomie, jakiego nie zapewnia dziś żaden inny węzeł w Europie Środkowo-Wschodniej.Foto: Twitter/Centralny Port Komunikacyjny

Konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego C trwały od 10 lutego do 10 marca. Wnioski od mieszkańców docierały do spółki różnymi kanałami: przez stronę internetową, mailowo, za pośrednictwem Biura Pełnomocnika do spraw CPK oraz w formie papierowej – dostarczane tradycyjną pocztą lub składane bezpośrednio w siedzibie CPK.

Wnioski papierowe wciąż jeszcze napływają do spółki, ponieważ w ich przypadku liczy się data nadania.

 - Bardzo dziękuję wszystkim, którzy poświęcili swój czas i wzięli udział w konsultacjach CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Ogłosiliśmy je po to, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców, wysłuchać ich opinii, a docelowo dostosować planowane inwestycje do ich potrzeb. W przyszłości będziemy kontynuowali dialog z mieszkańcami w ramach kolejnych etapów konsultacji i procedur inwestycyjnych – dodał.

Drogi dojazdu do CPK

Głównym celem studium było wyznaczenie korytarzy inwestycji kolejowych i drogowych – o szerokości kilku kilometrów – które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Wewnątrz korytarzy planiści CPK zaproponowali po kilka wariantów przebiegu nowych szlaków transportowych. Na razie mają one charakter orientacyjny i nie są wiążące.

REKLAMA

– Zainteresowanie dokumentem było duże, co jest związane ze skalą planowanych inwestycji. Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad półtora tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych i ponad 400 kilometrów drogowych tras szybkiego ruch – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie – dodał.

Uwag nie brakuje

Wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, między innymi Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku.
Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów. Na przykład poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane - pola, lasy, łąki, lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych.

W części wniosków pojawiły się też postulaty lepszej niż planowana obsługi niektórych miast – poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi planowane przez spółkę. Takie uwagi spółka otrzymała  z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic.

Część uwag odnosiła się także do korytarzy i wariantów planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zostaną one przez spółkę przekazane do analizy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z którą spółka zawarła niedawno porozumienie o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie inwestycji drogowych związanych z CPK. Uwagi zostaną podsumowane w raporcie, który zostanie opublikowany prawdopodobnie w czerwcu. Spółka zapowiada też kolejny etap konsultacji. Organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów tras kolejowych. kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach – zapowiedział Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

REKLAMA

Szybki dojazd do CPK

Tak zwany komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie oznaczał dla pasażerów  skrócenie czasów przejazdu. W myśl założeń podróż pociągiem z Warszawy do Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godzin, a czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do  35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej