Udogodnienie na czas pandemii. Zobacz, jak założyć tymczasowy profil zaufany

Można już założyć całkowicie online i bez konta internetowego w banku tymczasowy - ważny 3 miesiące - profil zaufany do załatwiania spraw w urzędzie przez internet - poinformował resort cyfryzacji. Ma to stanowić ułatwienie dla obywateli w związku z pandemią koronawirusa i utrudnionym dostępem do niektórych urzędów i instytucji.

2020-04-23, 12:15

Udogodnienie na czas pandemii. Zobacz, jak założyć tymczasowy profil zaufany
Korzystając ze słabych haseł typu 12345, qwerty lub takich złożonych z imion naszych bliskich, przyjaciół lub zwierząt sami prosimy się o kłopoty - ostrzega ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd.Foto: shutterstock.com/oatawa
  • Tymczasowy profil zaufany można założyć przez sieć, bez wychodzenia z domu czy konieczności logowania się do panelu bankowości internetowej
  • Za jego pomocą można załatwić przez internet wiele spraw urzędowych
  • Tymczasowy profil zaufany będzie ważny trzy miesiące - to rozwiązanie na czas pandemii koronawirusa

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internetowych serwisach administracji publicznej. Do tej pory założenie profilu trzeba było potwierdzić osobiście w jednym z punktów potwierdzających, takich jak urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ albo poprzez internetowe konto w jednym z 10 banków.

Powiązany Artykuł

1200_niemowlę_inkubator_shutterstock.jpg
Narodziny dziecka można zgłaszać online. Kilkukrotny wzrost zainteresowania e-usługą

Łatwiejsze załatwianie spraw

- Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie wymagamy też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przenieśliśmy do internetu – wskazał cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Jak informuje resort, tymczasowy profil zaufany można założyć na portalu www.GOV.pl. Trzeba tam wybrać e-usługę "Załóż profil zaufany", a w niej – tymczasowy profil zaufany.

  • Pierwszym krokiem jest ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika i hasła, którym będziecie się logować do systemów e-administracji.
  • Następny etap zakładania tymczasowego profilu zaufanego polega na podaniu swoich danych: pierwszego i drugiego imienia, nazwiska oraz numeru PESEL.
  • W kolejnym kroku podaje się dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybiera termin wideorozmowy. Resort zwraca uwagę, by upewnić się, że posiadany sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma działającą kamerę i mikrofon, gdyż bez tego rozmowa nie będzie możliwa.
  • W kolejnym kroku - na podsumowaniu wniosku - trzeba jeszcze raz sprawdzić wszystkie swoje dane, następnie wysłać wniosek. Na podany numer telefonu przyjdzie kod autoryzacyjny. Trzeba wpisać go w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej przyjdą dwie wiadomości: jedna potwierdzająca założenia konta w serwisie Profil Zaufany, a druga potwierdzająca wysłanie wniosku. W drugiej wiadomości znajduje się numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem.

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że czas oczekiwania na telefon od urzędnika będzie zależał od liczby wniosków, które wpłyną. W trakcie wideorozmowy urzędnik zweryfikuje naszą tożsamość.

Profil zaufany - warto go mieć

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Oba pozwalają skorzystać z usług online na wielu portalach urzędowych, m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosić urodzenie dziecka czy wysłać wnioski do ZUS. Według danych resortu cyfryzacji profil zaufany założyło do tej pory 6,2 miliona Polaków.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej