"Covidowe opłaty" za usługi. Placówki medyczne biorą nawet 350 zł ekstra
10, 70, a nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług.
2020-06-02, 12:46
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napłynęły skargi i pytania od konsumentów dotyczące opłat pobieranych przez dentystów czy lekarzy w związku z koronawirusem. Zgodnie z informacją przekazywaną przez prywatne placówki medyczne opłaty te mają pokrywać koszty związane z zabezpieczeniem gabinetów przed wirusem, na przykład dodatkowe środki czystości, maseczki, fartuchy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się opłatom stosowanym w wybranych placówkach. Ponad 30 proc. skontrolowanych stosowało tzw. opłaty covidowe za zapewnienie wymogów sanitarnych podczas świadczenia usług.
Powiązany Artykuł

UOKiK sprawdza, czy banki uczciwie udzielają "wakacji kredytowych"
Dla niektórych to dodatkowe wynagrodzenie
– Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prośbę o rozwagę kieruje również do konsumentów.
REKLAMA
– Szczególnie w tym trudnym czasie bądźmy ostrożni i porównujmy oferty pomiędzy placówkami medycznymi. Pod pretekstem wystąpienia dodatkowych kosztów niektórzy przedsiębiorcy realizują dodatkowe wynagrodzenie, weryfikujmy zatem całkowitą cenę usługi jeszcze przed jej rozpoczęciem lub podpisaniem umowy – przestrzega szef Urzędu.
Z białego wywiadu przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że wysokość pobieranych opłat wahała się od 10 zł nawet do 350 zł. Średnio pacjenci musieli dodatkowo zapłacić ponad 70 zł. Pozytywną informacją jest to, że pacjenci sieciowych centrów medycznych z takimi opłatami raczej się nie spotkają.
Kara do 20 tys. zł.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że przedsiębiorca powinien podać całkowity koszt usługi przed jej wykonaniem. Jeśli pobiera dodatkowe opłaty, powinien o tym jasno poinformować konsumenta przed zawarciem umowy. Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach klienci informowani są po zabiegu, wizycie czy wykonaniu usługi. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje Inspekcja Handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł.
W związku z zaistniałą sytuacją w placówkach medycznych Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów klient ma prawo do:
• uczciwej i jasnej ceny,
• bezpiecznych produktów,
• rzetelnej informacji o ofercie,
• bezpłatnej pomocy prawnej.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md
REKLAMA
REKLAMA