Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?
Rok 2020 to czas budowy obwodnic, tuneli drogowych, nowych odcinków autostrad, modernizacji dróg ekspresowych i samorządowych oraz przygotowywania nowych planów inwestycyjnych na 2021 rok. Pandemia nie pokrzyżowała planów budowy takich projektów jak Via Carpatia.
2021-01-01, 13:20
Wiele wskazuje na to, że firmy budujące drogi mogą zaliczyć 2020 rok do udanych. Złożyło na to kilka czynników. Po pierwsze obostrzenia sanitarne, które wprowadził rząd z reguły nie dotyczyły placów budów – nie obowiązywały tam przede wszystkim limity osób na określony obszar. Pracownicy budowlani podlegali ochronie i mieli dodatkowe obowiązki, które jednak nie spowalniały inwestycji.
Koronawirus wstrzymał na chwilę jedynie budowę jednego z odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy. Wykrycie zakażenia u jednego z pracowników spowodowało konieczność poddania kwarantannie wszystkich osób, z którymi zakażony się kontaktował. Nie wpłynęło to jednak znacząco na tempo budowy, choć cała inwestycja zostanie oddana do użytku później, niż przewidywano kilka lat temu, kiedy zaczynały się prace.
Program Stu Obwodnic
Program Budowy Stu Obwodnic ogłoszono w lutym tego roku, zanim jeszcze wybuchła pandemia COVID - 19. Według założeń ministerstwa infrastruktury obwodnice mają powstać do 2030 roku, a inwestycje mają być finansowane z budżetu państwa, a konkretnie z Krajowego Funduszu Drogowego, na który trafiają między innymi pieniądze z opłat za przejazdy samochodów ciężarowych.
Program budowy obwodnic ma dwa podstawowe cele. Z jednej strony jest to poprawa jakości życia mieszkańców, którzy żyją w miejscowościach, przez które przejeżdża dziś tranzytem od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy samochodów na dobę.
REKLAMA
Duża część z nich, to samochody ciężarowe. Efektem jest duża ilość spalin, co negatywnie wpływa na jakość powietrza w tych miastach. Drugim czynnikiem, który źle wpływa na komfort życia jest hałas, który emitują przejeżdżające samochody. Trzecim czynnikiem jest obniżone bezpieczeństwo. Niejednokrotnie ciężarówki przejeżdżające przez miasta brały udział w wypadkach, w których ginęli ludzie. Dochodziło także do wypadków, których efektem było zniszczone mienie.
Z drugiej strony samochody przejeżdżające tranzytem, wjeżdżające do miast, poruszały się powoli, niejednokrotnie stojąc w korkach, co wydłużało czas podroży i podwyższało koszt zużytego paliwa. Rządowy program był odpowiedzią na apele wielu samorządów o budowę obwodnic. Na ten cel przeznaczono 28 miliardów złotych. W programie biorą udział miejscowości ze wszystkich województwach. W sumie drogowcy wybudują 820 kilometrów tras o najwyższych parametrach ruchu.
Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną. Programem zostały objęte większe miasta takie, jak Przemyśl, czy Legnica, ale też wiele mniejszych miejscowości w całym kraju. Jako pierwsze obwodnicę będzie mieć Lipsko na Mazowszu. Na początku grudnia inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę drogi.
Większość planowanych obwodnic jest dopiero na etapie przygotowywania dokumentów. Przetargi zostaną rozpisane w ciągu dwóch – pięciu lat tak, by wszystkie zaplanowane inwestycje były gotowe do 2030 roku.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
W 2021 r. przetargi na budowę 660 km dróg oraz kolejne obwodnice
Autostrady i drogi ekspresowe
Ministerstwo infrastruktury kontynuuje program autostradowy, którego celem jest spięcie drogami szybkiego ruchu północy i południa kraju, a także wschodu i zachodu. Do 2025 roku autostrada A2 ma dotrzeć do wschodniej gracy państwa i tym samym połączyć ją z zachodnią granicą. Latem tego roku do użytku oddano pierwszy odcinek tej drogi na wschód od Warszawy - do Mińska Mazowieckiego. Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowywała się do inwestycji na kolejnych odcinkach. Jesienią rozpisano przetargi na cztery fragmenty autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec.
Drugą strategiczną inwestycją autostradową jest dokończenie budowy Autostrady A1 tak, by kierowcy mogli nią przejechać z południa na północ kraju. Jest to jedyna autostrada w Polsce o przebiegu południkowym.
W tej chwili drogowcy budują, bądź przebudowują pięć odcinków. Systematycznie też jej fragmenty są udostępniane kierowcom. Cała autostrada ma być gotowa w 2022 roku. Jednocześnie trwają zaawansowane prace przy budowie odcinków dróg ekspresowych.
REKLAMA
S6, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem, S19, czyli polski odcinek międzynarodowej trasy Via Carpatia. Większość tych inwestycji ma być oddana do użytku w latach 2025 – 2027.
Drogowcy prowadzą także prace związane z rozbudowa drogi ekspresowej S7, która jest uważana za jedną z najważniejszych dróg w kraju łączącą północ z południem. Kilka odcinków trasy stanie się obwodnicami, bądź częścią obwodnic miast, w tym Krakowa.
Prace toczą się na odcinkach z Warszawy do Krakowa, z Krakowa do Zakopanego, a także na północy kraju. To właśnie na fragmencie trasy S7 w Małopolsce powstanie najdłuższy tunel drogowy w kraju. Według założeń cała zmodernizowana droga na odcinku Warszawa – Kraków ma być dostępna dla kierowców pod koniec 2022 roku. Natomiast zmodernizowana trasa na północ od Warszawy do Gdańska będzie gotowa trzy lata później.
W przyszłym roku będzie gotowy fragment innej drogi ekspresowej - S2, który jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Kierowcy będą mogli korzystać z trasy od węzła Puławska do węzła Lubelska. Fragment ten został podzielony na cztery odcinki. Jedne z nich to most przez Wisłę, inny to tunel pod dzielnicą Ursynów.
REKLAMA
Drogowcy zapowiadali, że ta część POW będzie gotowa już w tym roku, ale wysoki stan na Wiśle w zeszłym roku sprawił, że konieczne było przerwanie prac przy budowie Mostu Południowego. Jedynym z opóźnionych odcinków jest trasa pod Ursynowem. Jego budowa nadal nie jest zakończona.
Fundusz Dróg Samorządowych
Fundusz Dróg Samorządowych powstał na drodze ustawy 23 października 2018 roku, aby wspomóc rozbudowę, modernizację lub budowę nowych dróg, które mają znaczenie lokalne i regionalne.
I choć często nie stanowią one tylko element ogólnopolskiej sieci drogowej, są ważnym i często jedynym sposobem na transport dla lokalnych społeczności. W tym roku rząd podjął decyzje o kilku ważnych zmiana odnośnie funduszu.
Obecnie ten program pod nazwą Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, dysponuje sumą 12 mld złotych na inwestycje w lokalne drogi.
REKLAMA
Po pierwsze w nowelizacji ustawy, która reguluje jego działanie wpisano dodatkowe cele. Jest to budowa obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich, a także „budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, dróg powiatowych i dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa (tzw. „zadania miejskie”)”
Powiązany Artykuł
Przybędzie nowych dróg i obwodnic. GDDKiA: plan przetargów na przyszły rok gotowy
Autorzy nowelizacji wskazują, że pandemia COVID – 19 znacząco pogorszyła sytuację finansową samorządów, przez co są one zmuszone ograniczyć inwestycje, w tym budowę, bądź rozbudowę i modernizację dróg.
Nowelizacja zakłada też zasilenie funduszu kwotą trzech miliardów złotych. To także efekt pandemii. Jak wskazują autorzy nowelizacji, istnieje konieczność objęcia ochroną szeroko rozumianego sektora transportowego.
Projekt nowelizacji wskazuje też na konieczność dofinansowania inwestycji, które mają być adresowane na konkretny cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa pieszych. Jak zauważyli autorzy projektu, w tej chwili w przypadku projektów realizowanych ze wsparciem zewnętrznym, poprawa bezpieczeństwa pieszych jest realizowana przede wszystkim jako element większej całości, jak przebudowa odcinka drogi. Z uwagi na to, że realizacja takiej większej inwestycji często była poza możliwościami zarządcy drogi, nie mogła być zrealizowana.
REKLAMA
Nowe tunele drogowe
Trwa budowa dziewięciu tuneli o długości ok. 14 km na sieci dróg krajowych - poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodała, że w najbliższej dekadzie przybędzie w Polsce kilkanaście tuneli o długości ok. 25 km.
Z danych Dyrekcji wynika, że pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel w ciągu trasy S1 w Lalikach w woj. śląskim.
W 2020 roku kierowcy skorzystają z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy.
Z kolei na przełomie 2021 roku i 2022 roku będzie można pojechać tunelem w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały.
PR24/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
Polecane
REKLAMA