Dopłaty od państwa do punktów ładowania aut elektrycznych zwiększą liczbę e-pojazdów?
Zapowiedziane przez rząd dopłaty do punktów ładowania samochodów elektrycznych mogą przełożyć się na powstanie do 2025 r. 48 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania EV - szacuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
2021-01-12, 11:40
W opublikowanym we wtorek raporcie "Polish EV Outlook", potencjał rozwoju prywatnej infrastruktury do ładowania pojazdów ocenia PSPA na 85-110 tys. punktów w 2025 r.
Raport uwzględnia m. in. potencjalne efekty wdrożenia dotacji do budowy ogólnodostępnych i niepublicznych punktów ładowania przewidzianych w najnowszym projekcie rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Planowane są duże zmiany legislacyjne w obszarze ustawy o elektromobilności, co przekłada się na najważniejsze trendy rynkowe w zakresie zeroemisyjnego transportu, w tym rozwój technologiczny, zwiększenie gamy modelowej i podaży EV oraz postępujące zmiany nawyków konsumenckich. W raporcie PSPA analizowano także wpływ pandemii COVID-19 na sektor motoryzacyjny w Polsce i na świecie oraz szereg innych parametrów.
Powiązany Artykuł
Po polskich drogach jeździ 17 tys. elektrycznych aut osobowych. Lawinowo przybywa też takich autobusów
Ile jest stacji ładowania ?
Zgodnie z "Licznikiem elektromobilności" prowadzonym przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec listopada 2020 r. w Polsce funkcjonowały 1324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, zawierające łącznie 2532 punktów.
REKLAMA
-Mimo pandemii, braku dofinansowania infrastruktury ładowania, przewlekłych procedur oraz przepisów często nieprzystających do realiów rynkowych, sieć stacji ładowania w Polsce zwiększa się rok do roku o ponad 30 proc. - podkreśla Maciej Mazur dyrektor zarządzający PSPA i wiceprezydent The European Association for Electromobility (AVERE).
Jego zdaniem przyspieszenie budowy sieci ładowarek w Polsce wymaga działań dwutorowych. Z jednej strony chodzi o wdrożenie systemu wsparcia finansowego, co zapowiada projekt rozporządzenia ministerstwa klimatu, a z drugiej pilnej zmiany części innych przepisów.
Rozporządzenie pobudzi rynek
Jak wskazuje PSPA, ostatni projekt rozporządzenia ministerstwa klimatu ws. sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru, przewiduje dofinansowanie tworzenia nowych punktów o mocy do 150 kW lub zwiększenie mocy punktów do 150 kW.
Wysokość dotacji do infrastruktury ogólnodostępnej ma wynieść do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, z rozszerzeniem do 75 proc. dla gmin poniżej 100 tys. mieszkańców. Infrastruktura prywatna może liczyć na dopłaty w wysokości 25 proc. kosztów, z rozszerzeniem do 50 proc. w przypadku punktów o mocy do 22 kW. Ustalono górną granicę wsparcia dla punktów prywatnych, zależnie od ich mocy.
REKLAMA
- Projekt rozporządzenia to krok w dobrym kierunku. Na pewno cieszy fakt, że uwzględnia zarówno dofinansowanie ogólnodostępnych, jak i prywatnych punktów ładowania EV. Rynkowym game-changerem, wynikającym z interpretacji rozporządzenia, jest fakt, że przy dofinansowaniu od 50 do 75 proc. kosztów stacji ogólnodostępnej nie wprowadzono na nią limitu kwotowego, a dopłata będzie mogła być przeznaczona na utworzenie stacji publicznej o mocy nawet do 350 kW - wskazuje Maciej Mazur.
Powiązany Artykuł
Co czwarty Polak myśli o zakupie auta elektrycznego. Firmy do tematu podchodzą ostrożniej
Ile pieniędzy z budżetu na infrastrukturę ?
Według projektu na wsparcie budowy infrastruktury ładowania w Polsce przeznaczonych zostanie do 800 mln zł, z czego 100 mln już w przyszłym roku. 300 mln zł ma być wydatkowane w 2022 r., a w 2023 roku już 400 mln zł. Projekt przewiduje dotacje dla przedsiębiorców, samorządów, a także spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.
PR24/PAP/sw
REKLAMA
REKLAMA