Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK
Powstanie blisko 200 km więcej nowych linii kolejowych w stosunku do pierwotnych koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował o tym w czwartek, w audycji radia RDC wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
2021-01-28, 11:11
Rada Ministrów przyjęła we wtorek 26 stycznia wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe, budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.
Pełnomocnik rządu ds. CPK pytany w Polskim Radiu RDC, czy są różnice między inwestycjami towarzyszącymi wymienionymi w rozporządzeniu a tym, co było pierwotnie projektowane, odpowiedział: "Zależy, na jakim etapie pierwotności tego projektowania byśmy się cofnęli w czasie. Historycznie rzecz biorąc, w stosunku do pierwszych koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego to jest nieco więcej tych nowych linii kolejowych. To około 200 km więcej, 200 km dłużej".
Powiązany Artykuł
CPK planuje ruch pasażerski po uruchomieniu superlotniska. Znamy najnowsze prognozy
Przedłużona "szprycha" torów do CPK
Marcin Horała przypomniał, że "w pierwotnej wersji szprycha numer 1, ta nowa inwestycja miała się wpinać do starej linii kolejowej w Warlubiu i dalej już po starym śladzie, czy nawet nie po starym śladzie, tylko po prostu istniejący już element obsługiwałby ten ruch".
Ale analizy inwestorskie wykazały, że "nie byłoby obejścia wąskiego gardła" w Zajączkowie Tczewskim przed Trójmiastem, stąd podjęto decyzję, żeby tę nową linię pociągnąć dłużej, aż do samego węzła Trójmiasta.
REKLAMA
- To właściwie chyba jedyna zmiana w stosunku do tych planów, które już wcześniej były znane. Ona powstała w wyniku konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, które w dwóch turach toczyły się w zeszłym roku - wskazał Horała.
Powiązany Artykuł
Marcin Horała: CPK to 300 tys. nowych miejsc pracy i olbrzymi zysk dla wielu gałęzi gospodarki
Czym jest CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
PR24/IAR/PAP/sw
REKLAMA