"Chcemy uszczelnić system". Senator PiS o projekcie podatku od reklam
- Podatek od mediów funkcjonuje w podobnej formie we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii czy Austrii. Trudno mówić, że nie ma tam wolnych mediów - powiedział w Polskim Radiu 24 senator Krzysztof Mróz (PiS). O projekcie dyskutował także senator Wojciech Konieczny (Lewica).
2021-02-16, 09:00
Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ.
Powiązany Artykuł
"Firmy globalne działające na naszym rynku powinny ponosić opłaty na cele publiczne". Sałek o podatku od reklam
Wojciech Konieczny stwierdził, że takiego podatku od mediów, jaki jest wprowadzany w Polsce, nie ma w innych krajach, jest dużo niższy lub często media są z niego zwalniane albo jest inaczej nakładany. - W Polsce gigantyczne platformy medialne i internetowe mają zapłacić raptem ok. 100 mln zł, około 800 mln zł inne media w Polsce, które już płacą podatki. To, oględnie mówiąc, inne rozwiązanie niż przyjęte w Europie. Powoływanie się na to jest w jakimś stopniu nieprawdziwe - ocenił.
- Skłaniam się ku opiniom, że ma to na celu w jakimś stopniu rozpoczęcie drogi podporządkowywania mediów stronie rządowej. Media nie są niezależne, nie ma takiej idealnej sytuacji, ale muszą być niezależne od rządu. Mamy początek drogi, jaka wydarzyła się na Węgrzech, gdzie ostatnia niezależna od rządu rozgłośnia została właściwie zamknięta. Dzieje się to z przyczyn ekonomicznych, tak wygląda z gazetami, rozgłośniami czy portalami internetowymi, ta walka rozpoczyna się w Polsce - powiedział gość audycji.
Krzysztof Mróz przypominał, że kilka lat temu Unia Europejska chciała opodatkować wielkie platformy cyfrowe podatkiem sektorowym. - Negocjacje z największymi firmami, jak Google czy Facebook trwały bardzo długo, firmy przeciągały je. W związku z tym niektóre kraje, jak Francja czy Hiszpania, nie chcąc czekać dłużej i godzić się na unikanie podatków przez duże firmy (…) takie rozwiązania podatkowe już wprowadziły. Podobne działania są przygotowywane w całej UE - zaznaczył.
REKLAMA
- My widzimy te sytuacje, duże firmy medialne, cyfrowe, płacą bardzo niskie podatki. Chcemy po prostu uszczelnić system, tak jak to zrobiły niektóre zachodnioeuropejskie kraje o stabilnej demokracji. Nikt tam nie mówi, że to uderzenie w wolność mediów - dodał senator.
Posłuchaj
Nowe przepisy, zdaniem przeciwników nowego podatku od mediów, spowodują też "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym", a ich wprowadzenie będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści.
- "Nadużywa swojej funkcji". Prószyński o orędziu marszałka Grodzkiego ws. podatku od reklam
- Witold Waszczykowski: akcja "Media bez wyboru" jest zafałszowana
W dalszej części audycji dyskusja o sytuacji epidemicznej, obowiązujących obostrzeniach oraz o promocji akcji szczepień przygotowywanej przez Senat.
REKLAMA
Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji.
* * *
Audycja: Dwie strony
Prowadzący: Dorota Kania
Gość: Krzysztof Mróz, Wojciech Konieczny
Godzina emisji: 8:06
REKLAMA
PR24/ka
REKLAMA