"Srebrny Odcień Depresji". Rusza kampania fundacji Itaka poświęcona depresji wśród seniorów
Depresja u seniorów ma inne oblicze niż u ludzi młodszych, jej symptomy są zrzucane na dolegliwości somatyczne - informuje fundacja Itaka w drugiej odsłonie kampanii "Srebrny Odcień Depresji". Z badań PolSenior2 wynika, że co czwarta osoba po 60 roku życia mierzy się z zaburzeniami nastroju.
2021-02-23, 10:00
Jak mówi Izabela Jezierska-Świergiel z fundacji Itaka, depresja u seniorów może być mylona ze starzeniem się. Wymienia kilka objawów, które, jeśli występują, warto skonsultować ze specjalistą.
Powiązany Artykuł
Depresja w dobie epidemii koronawirusa. Alarmujące wyniki badań
- Na pewno naszą uwagę powinna zwrócić radykalna zmiana w zachowaniu, to, że nasz bliski zaczyna się wycofywać z relacji towarzyskich, rodzinnych, zamyka się w sobie, ma problemy ze spaniem, narzeka na brak apetytu. Osoby starsze same myślą, że to jest starzenie, że to jest umieranie - mówiła Izabela Jezierska-Świergiel.
Stany depresyjne mogą być też łatwo przegapione przez bliskich, bo z powodu pandemii, chroniąc seniorów przed zakażeniem, unikamy bezpośrednich kontaktów.
- Osoby starsze są izolowane, dbamy o ich bezpieczeństwo, ale to wiąże się też z tym, że rzadziej je widujemy, więc dużo trudniej jest nam wychwycić te zmiany w zachowaniu i przez to łatwiej przegapić ten moment, kiedy możemy pomóc. A im szybciej zareagujemy, im szybciej się zainteresujemy, tym łatwiej będzie taką depresję leczyć. Bo pamiętajmy, że depresja im dłużej nie leczona, tym trudniejsza do wyleczenia - mówiła przedstawicielka fundacji.
Posłuchaj
Organizatorem kampanii "Srebrny Odcień Depresji" jest fundacja Itaka, a partnerem - fundacja "Twarze depresji". Kampania jest prowadzona głównie w mediach społecznościowych, a jej kulminacja została zaplanowana na 23 lutego, kiedy przypada Światowy Dzień Walki z Depresją.
kmp
REKLAMA
REKLAMA