Uregulowanie korzystania z elektrycznych hulajnóg. Sejm pracuje nad przepisami

Dziś Sejm zajął się rządowym projektem przepisów, które regulują używanie hulajnóg elektrycznych, a także innych pojazdów, takich jak deskorolki elektryczne, wrotki czy rolki.

2021-02-24, 13:00

Uregulowanie korzystania z elektrycznych hulajnóg. Sejm pracuje nad przepisami
Na razie zmiana przepisów właściwie nic nie dała - dotychczas niewiele się zmieniło. Foto: Shutterstock.com/Sergio Delle Vedove

O konieczności wprowadzenia takich przepisów mówiło się od dawna. Hulajnogi elektryczne na masową skalę pojawiły się w polskich miastach kilka lat temu. Okazało się jednak, że w polskim prawie nie ma żadnych regulacji dotyczących poruszania się nimi. Nie wiadomo było, czy hulajnogą elektryczną można się poruszać po chodniku, czy po ścieżce rowerowej. Nie było też regulacji dotyczących choćby ich parkowania.

Sprawą zajęło się Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało pakiet przepisów zmieniających Prawo o ruchu drogowym.

"Potrzeba wprowadzenia zmian przewidzianych w projekcie ustawy wynika m.in. z oczekiwań społecznych oraz potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Spowodowane jest to faktem, że w ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój technologii w zakresie urządzeń takich jak: hulajnoga elektryczna, czy deskorolka elektryczna" – czytamy w uzasadnieniu projektu.

W Sejmie projekt przedstawiał wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Zaznaczył, że popularność hulajnóg spowodowała, że stało się konieczne uregulowanie kwestii ich użytkowania. Dodał, że nowe przepisy mają przede wszystkim chronić pieszych, ale także dać jasne zasady dla użytkowników hulajnóg.  Efektem ma być uporządkowanie kwestii poruszania się takich pojazdów, bo w obowiązującym porządku prawnym nie wiadomo było, czy kierujący hulajnogami są użytkownikami dróg, czy nie.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

zimwa droga 1200.jpg
2,5 mld złotych na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Rząd przyjął strategię

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Nowe regulacje mają się też przyczynić do poprawy bezpieczeństwa. Na użytkowników hulajnóg i podobnych urządzeń nowelizacja ustawy nakłada szereg obowiązków. Musi dostosować prędkość do panujących warunków. Nie może jednak jechać szybciej niż 20 kilometrów na godzinę. Konieczne będzie zachowanie bezpiecznego odstępu, ustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściach, a jeśli jeździ po chodniku, nie może poruszać się szybciej od pieszych.

Użytkownik hulajnogi nie może natomiast korzystać z takiego urządzeni, jeśli jest pod wpływem alkoholu. Nowe regulacje zabraniają też przewożenia innych osób, lub ładunków, nie można też czepiać się innych pojazdów.

Co do zasady, hulajnogami będzie można jeździć przede wszystkim po ścieżkach rowerowych. Kierujący oczywiście będzie musiał zwracać uwagę na innych użytkowników tak, by nie spowodować zagrożenia kolizją. Jazda po chodniku będzie dozwolona tylko w określonych przypadkach – jeden z nich, to brak ścieżki w okolicy. Z hulajnóg elektrycznych będą mogły korzystać osoby, które skończyły co najmniej 10 lat. To ograniczenie nie będzie dotyczyć stref zamieszkania. Jednak tam dzieci będą mogły jeździć tylko pod opieką dorosłych. W przedstawionym dziś projekcie zawarto też regulacje dotyczące parkowania hulajnóg. To oznacza, że nie będzie można porzucać ich na poboczach, chodnikach, przystankach, czy w miejscach, w których utrudniają poruszanie się pieszych.

Nowelizacja przepisów przewiduje także kary, za łamanie regulacji. Mandat będzie groził tym, którzy przekroczą dozwoloną prędkość, będą przewozić ładunki, albo złamią zasady bezpieczeństwa.

REKLAMA

Dyskusja o nowych przepisach

Uwagi do projektu miał Franciszek Sterczerwski z Koalicji Obywatelskiej. Zwrócił on uwagę, że przepisy nie zagwarantują pieszym bezpieczeństwa na chodnikach. Zaznaczył, że po wejściu nowych regulacji, hulajnogi nadal będą poruszać się chodnikami, a egzekwowanie przepisów o ograniczonej prędkości, będzie praktycznie niemożliwe. Poseł KO zarzucił też autorom przepisów, że nie nakładają zbyt wielu obowiązków dla kierujących hulajnogami.

W czasie dyskusji posłowie innych ugrupowań podnosili kwestię braku ścieżek rowerowych w miastach, a tym samym konieczność jazdy po chodnikach, wyrażali wątpliwości co zasadności do ograniczeń wiekowych. Podnoszono też kwestię opieszałości przy tworzeniu nowych przepisów. Przedstawiciele klubów i kół poselskich podkreślali jednak konieczność wprowadzenia regulacji, które uwzględnią hulajnogi w ruchu ulicznym.

Kiedy Sejm uchwali nowe przepisy, trafią one do Senatu, a potem do prezydenta.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej