Kanał Sueski wciąż zablokowany. Rośnie kolejka statków
Kontenerowiec Ever Given wciąż blokuje ruch w obu kierunkach na Kanale Sueskim będącym jednym z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym między Europą i Azją transportowane są ropa, zboża i inne towary. Dzienna wartość ładunków przepływających na statkach przez Kanał osiąga 9,6 mld dolarów amerykańskich. W kolejce czeka już 185 statków.
2021-03-25, 11:40
Ever Given zaklinował się między dwoma brzegami kanału, najwyraźniej uziemiony przez wiatr podczas burzy piaskowej. Holowniki i koparki próbują go uwolnić. Statek był w drodze z Yantian w Chinach do Rotterdamu.
Powiązany Artykuł
Co dalej ze światową turystyką? Paszporty szczepionkowe nie wystarczą, ożywienie dopiero w 2024 roku
Działania mające na celu przemieszczenie kontenerowca, który zablokował ruch na Kanale Sueskim, zostały wznowione w czwartek podczas przypływu. Pięć holowników pracuje nad przeciągnięciem jednostki na głębszą wodę - wynika z danych z systemu śledzenia statków.
W nocy ze środy na czwartek firma usług morskich GAC wydała do klientów notę, iż kontynuowane są wysiłki w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca "utrudniają operację".
System śledzenia statków pokazuje pięć holowników otaczających statek Ever Given i trzy kolejne zmierzające w jego kierunku. Sygnał GPS kontenerowca wskazuje jednak na niewielkie tylko zmiany jego pozycji w ciągu ostatnich 24 godzin.
REKLAMA
Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jaki widziano od lat - zauważa Reuters.
Powiązany Artykuł
Boeingi 737 MAX wracają do służby w LOT. Pierwszy rejs z pasażerami po ponad dwuletniej przerwie
Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.
Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych 24-48 godzin, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o około 7 dni.
Według niektórych szacunków 10 mln baryłek produktów naftowych zostało zatrzymanych na dwóch końcach kanału, a część żeglugi została przekierowana na "historyczne" odcinki kanału, który został poszerzony i pogłębiony w niektórych miejscach na przestrzeni dziesięcioleci - ostatnio w 2015 roku - aby pomieścić coraz większe statki.
REKLAMA
Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia Kanału będą kontynuowane.
PolskieRadio24.pl/ PAP/ Guardian/ CNBC/ mib
REKLAMA