Koronawirus już nie straszy konsumentów? W maju znacząca poprawa ważnego wskaźnika
W maju odnotowano znaczącą poprawę obu wskaźników koniunktury konsumenckiej - podał w czwartek GUS. Wskaźnik bieżący jest na najwyższym poziomie w tym roku i najwyższym poziomie od lipca 2020 roku.
2021-05-20, 11:43
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -14,6 i był o 7,9 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Powiązany Artykuł
Przybywa firm, spada liczba upadłości. Znamy nowe dane GUS
Oceny lepsze niż przed miesiącem i rokiem
W maju wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. W odniesieniu do maja 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 15,5 pkt. proc.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju wzrósł o 10,9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,9.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Rosną oszczędności Polaków i firm na kontach. Ekonomista: to przełoży się na wzrost gospodarczy
W maju WWUK osiągnął wartość o 28,4 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
W centrach handlowych coraz więcej kupujących
Te oceny przekładają się na sytuacje w handlu - w drugim tygodniu po wznowieniu działalności wszystkich sklepów, od 10 do 16 maja, centra handlowe odwiedziło o 42 proc. więcej klientów wobec rezultatów z 2020 r.; to 84 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., przed pandemią – podała Polska Rada Centrów Handlowych.
Według PRCH rosnące stopniowo wyniki to efekt przystosowania klientów do funkcjonowania w warunkach pandemii, ale też rosnącego poczucia bezpieczeństwa i stale zwiększającej się liczby osób zaszczepionych.
PAP, jk
REKLAMA
REKLAMA