Anna Kurnikowa kończy 40 lat. Rosjanka zmieniła sposób postrzegania gwiazd tenisa

„Dla tenisisty, któremu nie udało się wygrać ani jednego tytułu singlowego w WTA Tour, wrzawa wokół stosunkowo krótkiej kariery Anny Kurnikowej jest niezrozumiała” stwierdził jeden z dziennikarzy agencji Reuters. 7 czerwca, 40 lat temu, urodziła się Kurnikowa, jedna z najciekawszych rosyjskich tenisistek.

2021-06-07, 05:00

Anna Kurnikowa kończy 40 lat. Rosjanka zmieniła sposób postrzegania gwiazd tenisa
Anna Kurnikowa. Foto: Printscreen z Twitter

Złote dziecko tenisa ziemnego przyszło na świat 7 czerwca 1981 roku

Rosjanka Kurnikowa rozpoczęła przygodę ze sportem już w wieku pięciu lat. Trenowała w bardzo renomowanej Akademii Tenisowej, Nicka Bollettieriego, na Florydzie, w Stanach Zjednoczonych. To jedna z najlepszych tego typu szkół na świecie. Oczywiście człowiek z ulicy nie ma żadnych szans do niej trafić. Trzeba być osobą dosyć majętną, aby umieścić swoją pociechę, u jednego z najlepszych trenerów tenisa ziemnego. Młoda Anna garnęła się do tego sportu. Jako juniorka był uważana za najlepszą na świecie. Miała dodatkowo jednak cechę, która wyróżniała ją z tłumu tenisistek. Była bardzo ładna. I to zwróciło uwagę całego świata.

„Jeszcze zanim zaczęły się jej wyniki, gdy była młoda, ludzie mówili o niej „O mój Boże, powinieneś zobaczyć tę 12-latkę, jest piękna” mówił amerykański dziennikarz zajmujący się tenisem, Ben Rothenberg, na wwos.nine.com.au.

Potentat w budowaniu indywidualnych karier sportowych zainteresował się Rosjanką

W roku 1960 zostało powołane do życia przedsiębiorstwo IMG, Międzynarodowa Grupa Zarządzająca. Jej założyciel, amerykański prawnik, Mark McCormack, wpadł na dosyć prosty pomysł. Zajął się budową karier sportowych najlepszych zawodników, różnych dyscyplin. On tworzył ich wizerunek, od najdrobniejszych szczegółów, związanych z wyglądem, bo wybory dotyczące nowych klubów czy podpisywania lukratywnych kontraktów. I właśnie ta firma zwróciła uwagę na 12 letnią Kurnikową. Dla młodziutkiej Anny to była szansa na stanie się jedną z najpopularniejszych sportsmenek świata. Nie miało najmniejszego znaczenia jaki był powód współpracy.

„Jej wygląd był głównym czynnikiem wyboru Rosjanki, przez giganta zarządzania firmę IMG” stwierdził Rothenberg.

REKLAMA

Od tego momentu jej kariera ruszyła w wielkim tempie

W roku 1994, kiedy miała 13 lat, rozpoczęła występy w rozgrywkach juniorskich. Dotarła do ćwierćfinału Wimbledonu. Rok później odpadła w półfinale. W 1995, wspólnie z młodą Polką, Aleksandrą Olszą, dotarły do finału US Open. Na koniec sezonu Kurnikowa została okrzyknięta najlepszą juniorką świata w rankingu singlowym. Jednak największe sukcesy osiągała w rozgrywkach  deblowych. Mając 18 lat odniosła swój pierwszy wielki tryumf. Razem ze Szwajcarką, Martiną Hingis pokonały w finale Australian Open, Amerykankę Lindsey Davenport i Rosjankę Natallę Zwierawą.

Tym samym zgarnęła pierwszą lewę deblową Wielkiego Szlema. Sukces ten powtórzyła trzy lata później, kiedy to wspólnie z Hingis ograły Słowaczkę Danielę Hantuchową i Hiszpankę Sanchez Vicario. Kurnikowa przez dziesięć tygodni, od 22 listopada 1999 do 30 stycznia 2000, zajmowała pierwsze miejsce w światowej klasyfikacji deblistek WTA. 

Przychody z samego tenisa ziemnego były jednak zbyt małe

Jak się okazało, uganianie po kortach, było tylko środkiem do celu. Zabrakło Rosjance argumentów czysto sportowych aby zostać gwiazdą światowego formatu.

Bollettieri, właściciel Akademii Tenisowej, w której zaczynała Anna, tak ją ocenił w wywiadzie dla stacji telewizyjnej CNN:

REKLAMA

„Siostry Williams, Marija Szarapowa, miały potężny, zabójczy forhend. Tego nie udało nam się wyciągnąć z Anny, Ten brak broni, ten brak zabójczego strzału, myślę, że to prawdopodobnie był powód, dla którego nie wygrała singla wielkoszlemowego”.

W najlepszym momencie swojej tenisowej kariery, Kurnikowa zarabiała na korcie około 3 i pół miliona dolarów rocznie. Ale dzięki firmie IMG, z różnego rodzaju kontraktów reklamowych, była w stanie uzyskać trzy razy tyle. Była twarzą takich firm jak, producent sprzętu sportowego Adidas, wytwórcy profesjonalnych zegarków Omega, i wielu innych.

W jednym z wywiadów dla reuters.com, Daniel Nguyen, wietnamski tenisista, stwierdził, że Rosjanka zmieniła postrzeganie największych gwiazd tenisowych:

„Właśnie tego szukali agenci. Masz być dobry w tenisie, ale jest też inny ważny element. Musisz dobrze wyglądać na bilbordzie, sponsorzy mają być tobą zainteresowani. To bardzo cyniczne”.

REKLAMA

Kurnikowa wyznaczyła nowe kierunki marketingu sportowego 

To ona był prekursorką nowego trendu wśród największych sportowców tego świata. Od tego momentu, ważnym elementem stał się fakt ile masz fanów na portalach internetowych czy społecznościowych. Ta ilość zaczęła wyznaczać twoją „wartość”. Sport stał się drugoplanowy. Mimo wszystko pani Anna, we wspaniały sposób, mimochodem, rozreklamowała kobiecy tenis. Był on do tej pory niezbyt medialny. Pokazała światu, że Rosjanki nie dość, że są piękne to jeszcze potrafią grać w tę ekskluzywną grę.

„Dla mnie, naprawdę dużą popularność przyniosła rosyjskiemu tenisowi, tenisowi kobiecemu. Dla mnie była ogromnym impulsem ” powiedziała Rosjanka Swietłana Kuzniecowa, zwyciężczyni Rolanda Garrosa oraz US Open, w rozmowie z WTA Insider.

Nie wszyscy fachowcy, uważali, że pani Annie należy się miejsce wśród gwiazd tego sportu.

REKLAMA

„Dla tenisistki, której nie udało się wygrać ani jednego tytułu singlowego w WTA Tour, wrzawa wokół stosunkowo krótkiej kariery Anny Kournikowej jest nadal niezrozumiała” stwierdził dziennikarz, Sudipto Ganguly, na reuters.com.

7 czerwca 2021 roku obchodzimy 40. rocznicę urodzin Kurnikowej

Bez względu na to, czy Rosjanka miała sukcesy na kortach, czy nie, to wywarła olbrzymi wpływ na tę dyscyplinę sportu. Także na postrzegania sportowców wielu innych dziedzin. Była prekursorem budowania marki zawodników i zawodniczek. Osobą, która wyznaczyła nowe kanony i trendy. Prywatnie jest mamą trójki wspaniałych dzieci. W wieku 15 lat wystąpiła na planie jednego z teledysków hiszpańskiej gwiazdy muzyki rozrywkowej, Enrique Iglesiasa. Bardzo się zaprzyjaźnili. Od 2001 roku są partnerami.

Nadal jest w centrum zainteresowania. Dużo firm zabiega a możliwość wykorzystania jej wizerunku dla celów promocyjnych.

AK

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej