"W polskich mediach brakuje pluralizmu"
Polskie media zdominowane są przez rozrywkę, brakuje debat i ambitnych informacji, wiele uwagi poświęca się personalnym konfliktom - alarmuje Helsińska Fundacja Praw Czlowieka.
2010-11-18, 10:56
Działające przy Fundacji "Obserwatorium Wolności Mediów", w liście rozesłanym do wszystkich ogólnopolskich nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców prasowych i agencji informacyjnych apeluje "o przywrócenie standardów pluralizmu informacyjnego".
Szczególne zaniepokojenie wyrażono wobec zmniejszającej się liczby zagranicznych serwisów informacyjnych w polskich mediach. Jak wskazuje Obserwatorium sytuacja taka ma miejsce zarówno w publicznej, jak i w komercyjnej telewizji, radiu oraz w prasie.
"Naszym zdaniem taki stan rzeczy ma istotny wpływ na prawo obywateli do informacji oraz prowadzi nieuchronnie do sytuacji, w której polski odbiorca pozbawiony jest możliwości uzyskania informacji o bieżących wydarzeniach na świecie oraz zrozumienia sytuacji na arenie międzynarodowej" - podkreślono w liście.
W apelu do mediów zaalarmowano, że "zbyt duży wpływ na zawartość serwisów informacyjnych w polskich mediach ma wywierana na nie presja komercyjna".
REKLAMA
"Odnosimy wrażenie, że polskie media wiele uwagi poświęcają personalnym konfliktom politycznym oraz wydarzeniom o bieżącym, często sensacyjnym charakterze na rzecz rzetelnych relacji i analiz zagadnień o charakterze krajowym i zagranicznym" - napisano w liście.
Jego autorzy zwracają uwagę, że zmiana obecnej sytuacji jest konieczna ze względu na, obowiązujące w Europejskiej Karcie Praw Podstawowych, zasady: wolności słowa oraz pluralizmu mediów.
Podkreślono też konieczność "zmniejszenia stopnia, w jakim standardy polskich mediów odbiegają od standardów międzynarodowych".
mch
REKLAMA
REKLAMA