Beatyfikacja kard. Wyszyńskiego i matki Czackiej. 11 września koncert "Soli Deo" w Świątyni Opatrzności Bożej

W ramach obchodów beatyfikacji Stefana kardynała Wyszyńskiego i matki Elżbiety Róży Czackiej w sobotę 11 września w Świątyni Opatrzności Bożej o godz. 20.00 odbędzie się koncert "Soli Deo.

2021-09-03, 07:27

Beatyfikacja kard. Wyszyńskiego i matki Czackiej. 11 września koncert "Soli Deo" w Świątyni Opatrzności Bożej
Świątynia Opatrzności Bożej w warszawskim Wilanowie. Foto: Pawel_Brzozowski/ Shutterstock

W programie znajdą się utwory polskich kompozytorów Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara i Henryka Góreckiego.

Powiązany Artykuł

mid-21828368 (1).jpg
Kardynał Nycz przewodniczył mszy św. o owoce beatyfikacji Prymasa Tysiąclecia


Dzień przed zaplanowaną na 12 września beatyfikacją w Świątyni Opatrzności Bożej odbędzie się koncert w wykonaniu Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chóru Polskiego Radia i Górecki Chamber Choir. Wśród solistów znajdą się Iwona Sobotka – sopran, Katarzyna Oleś-Blacha – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Andrzej Lampert– tenor, Adam Szerszeń – baryton i Tomasz Tokarczyk – dyrygent". Zaznaczono, że "koncert zawiera wybór najpiękniejszych utworów polskich kompozytorów: Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara i Henryka Góreckiego.

"»Lacrimosa« Witolda Lutosławskiego w obsadzie: sopran solo – Iwona Sobotka, chór i orkiestra, to utwór wybitnego kompozytora z czasów konserwatorium. »Symfonia pieśni żałosnych« Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran solo i orkiestrę – tu ponownie zachwycająca interpretacja Iwony Sobotki – urzeka niepokojącą lekkością rodzajem emocjonalnego crescendo powstałego w wyniku wariacyjnego opracowania melodii. »Stabat Mater« Karola Szymanowskiego wykorzystuje słowa słynnej średniowiecznej sekwencji opiewającej rozpacz Matki ukrzyżowanego Jezusa, obecnej podczas Męki – głębokie, przejmujące uczucie szuka bezpośredniego ujścia poprzez prostotę melodii, harmonii, faktury głosów Iwony Sobotki i Anny Lubańskiej" – wskazano w komunikacie.

Czytaj także:

Poinformowano, że "adaptacja Nokturnu Fryderyka Chopina jest transkrypcją utworu fortepianowego na sopran i orkiestrę symfoniczną". "Główne canto powierzone jest soliście – Katarzyna Oleś-Blacha (jako wokaliza). Towarzysząca orkiestra stanowi akompaniament dla głosu solowego, ale również prowadzi z nim dialog, przejmując linię melodyczną bądź stanowiąc dla niej kontrapunkt" – wyjaśniono.

Zwrócono uwagę, że "Ave Maria jest adaptacją Etiudy b-moll Karola Szymanowskiego napisanej na fortepian". "Ta adaptacja jakże wyjątkowej miniatury przybrała kształt wokalno-instrumentalny. Innowacją jest wprowadzenie tekstu modlitwy »Ave Maria«. Transkrypcja powstała specjalnie na okoliczności koncertu przed beatyfikacją Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego" – czytamy w informacji.

REKLAMA


Organizatorzy koncertu zapowiedzieli, że podczas spotkania będzie miało miejsce prapremierowe wykonanie arii Kardynała Wyszyńskiego "Polska jest jednością", która została skomponowana specjalnie na tę okazję przez Pawła Sydora (solista – Adam Szerszeń).

Opera "Totus Tuus" 

Wspomniano, że kolejne dwa fragmenty opery "Totus Tuus" to: duet "Ostatnia rozmowa" – będący poruszającą rozmową Ojca Świętego Jana Pawła II – leżącego w szpitalu tuż po zamachu z Prymasem Tysiąclecia, który w tym czasie również przebywał, w bardzo ciężkim stanie, w szpitalu. Wykonają go soliści Andrzej Lampert i Adam Szerszeń, a arię "Musicie być mocni" wykona Andrzej Lampert z tekstem kazania z pielgrzymki do ojczyzny w roku 1979.

"Totus Tuus" to opera w czterech aktach, oparta na wydarzeniach z życia Jana Pawła II. Język muzyczny tej opery, stanowiący swoisty pomost pomiędzy tradycją i współczesnością, jest ujednolicony, co pozwoliło na osiągnięcie ekspresji i bogactwa nastrojów oraz dużej dynamiki i klarownej formy. Ta opera wymaga od wykonawców niezwykłej wrażliwości, muzykalności oraz techniki i precyzji.

Całość zwieńczy "Victoria" Wojciecha Kilara do słów "Deus vicit – Bóg zwyciężył".

Transkrypcja jest zjawiskiem dość częstym w historii muzyki. Kompozytorzy opracowywali swoje utwory na różne zestawy instrumentów zmieniając ich cel i charakter. Szukali również inspiracji w obcych dziełach, które opracowywali według własnego uznania, talentu i wrażliwości artystycznej.

- Moim zamierzeniem była adaptacja utworów instrumentalnych na skład wokalno-instrumentalny. Utwory Chopina, Szymanowskiego i Pendereckiego są arcydziełami w swej oryginalnej postaci, dlatego w aranżacjach materiał melodyczny jak i harmoniczny nie został poddany przetworzeniu – powiedział Tomasz Tokarczyk. - Pragnąłem, żeby opracowania były jak najbliższe pierwowzoru. Jednak ich zawartość i sposób adaptacji jest różny – dodał.

Koncertowi towarzyszyć będą projekcje multimedialne, w których zostały wykorzystane zdjęcia z Archiwum Instytutu Stefana Kardynała Wyszyńskiego. Projekcje zrealizowane przez Jagnę Matuszewską inspirowane są historycznymi zdjęciami z życia kardynała Wyszyńskiego, ruchome obrazy wzmacniają przekaz muzyczny koncertu.

Organizatorem koncertu są arcybiskup metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz i dyrektor biura programu "Niepodległa" Jan Kowalski.

dn

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej