Publiczny Terminal Promowy w Gdyni otwarty. "To największa inwestycja w gdyńskim porcie od prawie 50 lat"
W Gdyni zakończyła się budowa Publicznego Terminala Promowego. Koszt inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dotacja unijna wyniosła prawie 117 mln zł. Z nowego obiektu będzie korzystać dwóch przewoźników - Stena Line oraz Polferries Polska Żegluga Bałtycka.
2021-09-24, 07:29
- To największa inwestycja realizowana w gdyńskim porcie od prawie 50 lat. W porównaniu do obecnie istniejącego terminala istotna jest lokalizacja nowego terminala, położony jest dużo bliżej wejścia głównego do portu - powiedział prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.
Powiązany Artykuł
Porty morskie kołem zamachowym polskiej gospodarki. Ministerstwo Infrastruktury: nie zwalniamy tempa inwestycji
Dodał, że obiekt pozwoli na obsługę czterech promów na dobę.
- Szacujemy, że przy nabrzeżach nie będą spędzały więcej czasu niż 120 minut – podkreślił.
Jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów
Mateusz Morawiecki, którego list odczytał wiceminister infrastruktury Marcin Horała, podkreślił, że Publiczny Terminal Promowy to "projekt o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i regionu".
REKLAMA
"Budowa publicznego terminala promowego w Porcie Gdynia to wydarzenie ważne i wyczekiwane. Z dumą możemy powiedzieć, że nowy terminal jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w basenie Morza Bałtyckiego i w całej Europie, wpisującym się w ideę green port" - zaznaczył szef rządu.
Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminala Promowego będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju. Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju promów przy nabrzeżu. W Polsce będzie to pierwsze rozwiązanie tego typu. Moc gdyńskiego przyłącza dla statków będzie wynosiła 3,5 MW, co oznacza możliwość szybkiego "ładowania" akumulatorów danego promu bez konieczności uruchamiania silników diesla.
Koszt inwestycji wyniósł ponad 290 mln zł
Kamień węgielny pod budowę terminala promowego w Gdyni wmurowano w połowie października 2019 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji była Korporacja Budowlana Doraco.
W ramach inwestycji na powierzchni ponad 7 ha powstało nabrzeże zdolne do przyjęcia promów o długości do 240 m, budynek terminala o powierzchni ponad 5 tys. m2, budynek magazynowy o powierzchni około 900 m2, parking dla pasażerów i pracowników terminala na ponad 200 miejsc, plac manewrowy o powierzchni ponad 6 ha oraz dwupoziomowa rampa załadowcza.
REKLAMA
Koszt inwestycji wyniósł ponad 290 mln zł, z czego dotacja z budżetu Unii Europejskiej sięgnęła niemal 117 mln zł.
Stary terminal obsłuży morskie farmy wiatrowe
Z nowego obiektu, oprócz szwedzkiego przewoźnika Stena Line obsługującego, od 26 lat, połączenie między Gdynią a szwedzką Karlskroną, korzystać będzie też Polferries Polska Żegluga Bałtycka.
Dyrektor zarządzający Stena Line Polska Marek Kiersnowski zapowiedział, że pierwszy prom z nowego terminala popłynie do Karlskrony 1 stycznia 2022 r. Z kolei prezes PŻB Andrzej Madejski poinformował, że przewoźnik z Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni będzie realizował połączenie do Nynashamn k. Sztokholmu, obsługiwane obecnie z portu w Gdańsku.
Do roku 2024 stary terminal promowy będzie przygotowywany do obsługi morskich farm wiatrowych.
REKLAMA
- Planujemy, aby do tego czasu stary terminal jeszcze pracował, obsługując transport ro-ro - wyjaśnił prezes Jacek Sadaj.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA