Nowe zasady parkowania w warszawskich dzielnicach. Mieszkańcy protestują

Od poniedziałku 15 listopada strefa płatnego parkowania zaczęła obowiązywać na terenie Ochoty i Żoliborza. Niezadowoleni mieszkańcy piszą petycje i protestują przeciw wprowadzonym zmianom. Popierają ich samorządowcy z Ochoty.

2021-11-15, 07:13

Nowe zasady parkowania w warszawskich dzielnicach. Mieszkańcy protestują
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: ML/ FORUM

Od dzisiaj płatna strefa parkingowa działa już na Ochocie i Żoliborzu. Przez kilka tygodni Zarząd Dróg Miejskich montował parkomaty, wytyczał miejsca parkingowe i zmieniał organizację ruchu na dzielnicowych ulicach. Niektóre działania nie podobają się jednak mieszkańcom, którzy zorganizowali protesty przeciwko Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Powiązany Artykuł

shutterstock parking free warszawa 1200.jpg
Warszawa: nowe samochody do e-kontroli parkingów

Domagali się m.in. zaniechania zmniejszania liczby miejsc parkingowych, rozszerzenia rejonu zameldowania służącego do wyznaczania stref parkingowych z obecnego promienia 150 metrów do 300 metrów, poprawy polityki informacyjnej prowadzonej przez ZDM i poszanowania ustaleń konsultacji społecznych. Protesty mieszkańców popierają radni i władze dzielnicy Ochota, które wezwały ZDM do podjęcia rozmów w sprawie SPPN.

Czytaj także: 

Zmiany, które nie podobają się mieszkańcom i dzielnicowym samorządowcom z Ochoty to przede wszystkim zmiana sposobu parkowania ze skośnego na równoległe, które - ich zdaniem - zabiera wiele miejsc parkingowych. Podczas protestów poruszany też był temat wirtualnych parkometrów, które lokalizowane są "bez wizji lokalnej, a tylko na ekranie laptopa". Mieszkańcy wskazywali, że z tego powodu takie urządzenia występują, np. na terenie ogródków działkowych na Rakowcu. "Mamy parkować na działkach?" - pytali.

"Uwolnienie przestrzeni dla pieszych"

Urzędnicy tłumaczą zmianę sposobu parkowania tym, że w większości przypadków na wąskich ulicach nie ma miejsca na pełnowymiarowe miejsce skośne. - Do tej pory parkujące w ten sposób auta często de facto wjeżdżały na chodnik. Nie było to ani bezpieczne, ani zgodne z przepisami - powiedział rzecznik ZDM Jakub Dybalski. Jego zdaniem "wyznaczenie miejsc równoległych wzdłuż całej długości jezdni nie spowoduje, że możliwość parkowania znacząco się zmniejszy".

REKLAMA

Powiązany Artykuł

shutterstock_1923858971.jpg
GITD: kończą się prace związane z montażem odcinkowych pomiarów prędkości na S8

Problemem jest też zmiana organizacji ruchu na dzielnicowych ulicach, które w wielu przypadkach stały się teraz jednokierunkowe. Według mieszkańców, którzy wystosowali w tej sprawie petycję, wiąże się to m.in. z utrudnieniem dojazdu służb uprzywilejowanych, takich jak pogotowie, straż pożarna, do osób potrzebujących i spiętrzeniem ruchu na terenie dzielnicy Żoliborz i Ochota. "Mieszkańcy będę zmuszeni jeździć na około do swoich mieszkań i domów. Ruch jednokierunkowy znacznie wydłuży czas dojazdów i niekorzystnie wpłynie na wszystkich mieszkańców Warszawy" - napisali w petycji.

"Celem zmian w organizacji ruchu jest zwiększenie liczby legalnych miejsc postojowych. Oprócz tego na wielu lokalnych uliczkach parkowanie zostanie w części lub całości przeniesione na jezdnię, uwalniając przestrzeń na chodnikach dla pieszych" - napisał Zarząd Dróg Miejskich.

Podczas przygotowania terenu do wyznaczenia strefy płatnego parkowania na wielu ulicach pojawiły się znaki zakazu. Taka sytuacja ma miejsce, np. w okolicy przedszkola przy ul. Grzeszczyka. "Parkowało tam do tej pory około 14 aut. To ci sami mieszkańcy, którzy stawiali tam auta od wielu lat" - powiedziała uczestniczka odbywającej się pod koniec października pikiety. "Wyznaczona dla mnie 150-metrowa strefa abonamentu wypada na Fortach Korotyńskiego. Co w rowie mam parkować?" - pytała oburzona.

Wraz z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania zostaną też wprowadzone dwa rodzaje abonamentów do wyboru - rejonowy lub obszarowy. Urzędnicy szacują, że do poniedziałku zostanie wydanych około 8 tys. abonamentów.

REKLAMA

Będą kolejne rozszerzenia

Od 15 listopada strefa płatnego parkowania obejmuje również Żoliborz i pozostałą część Ochoty. W tych dwóch dzielnicach powstało 14,5 tysiąca miejsc parkingowych w płatnej strefie. W sumie cała warszawska strefa będzie liczyła około 52 tys. miejsc. Kolejne rozszerzenie strefy ma objąć m.in. na Pradze: okolice placu Hallera, Szmulowiznę, Saską Kępę oraz Dolny i Górny Mokotów.

mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej