Gospodarka morska w Polsce. Wiceminister infrastruktury: za nami rekordowy rok
Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski powiedział, że 2021 rok był rekordowy dla gospodarki morskiej. Na inwestycje, które są już realizowane, przeznaczono 7 mld zł, a przeładunki były na poziomie ok. 110 mln ton - poinformował.
2021-12-30, 13:12
- Rok 2021 był rekordowym dla polskiej gospodarki morskiej. Jeśli chodzi o nakłady finansowe na inwestycje jak i przeładunki. Dzięki premierowi Mateuszowi Morawieckiemu do szeroko rozumianej gospodarki morskiej, czyli do portów, armatorów, stoczni, na infrastrukturę drogową i kolejową poprawiającą dostęp do portów, przeznaczyliśmy 7 mld zł - powiedział wiceminister.
Jak wyjaśnił, pod względem wielkości przeładunków rok 2021 będzie rekordowy i po raz kolejny przekroczona zostanie bariera 100 mln ton.
- Już teraz mogę powiedzieć, że zbliżyliśmy się do 110 mln ton; to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę pandemię COVID-19 oraz zachwianie na światowym rynku dostaw - wyjaśnił.
W 2020 roku w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni przeładowano blisko 104 mln ton towarów.
REKLAMA
Jakie były największe inwestycje?
Do największych inwestycji w gospodarce morskiej w roku 2021 wiceminister zaliczył budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Całkowita wartość projektu to 1 mld 984 mln zł finansowane z budżetu państwa.
Kolejna inwestycja to modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5 m. Wartość całkowita tej inwestycji to 1 mld 936 mln zł, dofinansowanie UE 1 226 mln zł, środki budżetu państwa 709 mln zł. Dotąd łącznie zainwestowano 1 mld 694,5 mln zł z czego w tym roku - 840 mln zł.
Wiceminister przypomniał też o pracach związanych z modernizacją układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku, których ogólna wartość to 795 mln zł i rozbudowie Nabrzeża Północnego przy falochronie półwyspowym w Porcie Gdańsk, którego łączna wartość to 423,08 mln zł.
Witkowski powiedział ponadto, że prowadzone są inwestycje w terminal należący do spółki DCT, w której 30 proc. udziałów ma Polski Fundusz Rozwoju.
- DCT będziemy rozbudowywać. To największy głębokowodny port na Bałtyku, zdolny do przyjmowania największych kontenerowców, które mogą przepłynąć przez Cieśniny Duńskie. Drugi taki terminal kontenerowy planujemy wybudować w Świnoujściu - poinformował wiceminister.
REKLAMA
- Program budowy 100 obwodnic. Ministerstwo Infrastruktury podsumowało rok inwestycji
- W roku 2021 Polska spełniła kryterium UE dotyczące deficytu budżetowego. Tak wynikach z danych resortu finansów
Wiceminister wyraził zdziwienie, że poprzednia ekipa rządowa, czyli Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe nie prowadziła tak wielkich inwestycji w infrastrukturę portową, jak te, które są obecnie realizowane. Jako przykład podał most kolejowy w Podjuchach.
- Nie rozumiem, jak poprzednie rządy mogły się zgadzać na to, aby jedyna droga kolejowa do portu w Szczecinie prowadziła przez niezelektryfikowany most, który zamarzał przy temperaturze minus 5 stopni i barki nie mogły pod nim przepływać - podkreślił.
- My to zmieniamy i modernizujemy tę przeprawę - dodał.
REKLAMA
Przypomniał, że dzięki ostatniej nowelizacji ustawy COVID-owej, 360 mln zł w obligacjach trafi do portów w Szczecinie i Świnoujściu na budowę falochronu w porcie zewnętrznym, który będzie zlokalizowany na wschód od Gazoportu.
Przekop Mierzei priorytetem
- Premier postawił przed nami zadanie budowy przekopu Mierzei Wiślanej, która jest na ukończeniu. Idziemy dalej i realizujemy kolejne duże inwestycje - powiedział wiceminister.
Witkowski poinformował, że dzięki inwestycji w przekop zyska cały region. Władze Elbląga szukają partnerów do rozwoju portu.
- Wiem, że General Electric jest mocno zainteresowany korzystaniem z drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - ujawnił.
REKLAMA
- Ponadto przy inwestycji związanej z przekopem Mierzei Wiślanej planujemy wyposażenie portów położonych nad zalewem jak Frombork, Tolkmicko, Suchacz, Nowa Pasłęka, Kąty Rybackie, Krynica Morska, w nowe mariny, nowe nabrzeża - powiedział.
Witkowski podkreślił, że nie byłoby tych rekordowych inwestycji, gdyby nie trzy osoby.
- Przede wszystkim mam tu na myśli premiera Mateusza Morawieckiego, Joachima Brudzińskiego oraz wiceminister, zastępcę Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów panią Izabelę Antos - wymienił Witkowski.
Wiceminister przypomniał, że w lipcu rząd przyjął uchwałę dotyczącą portu instalacyjnego dla farm wiatrowych.
REKLAMA
- My udostępnimy firmom energetycznym, w ramach dzierżawy, ok. 15 ha terenów w Gdyni - dodał.
PolskieRadio24.pl, PAP, md
REKLAMA