Kolej Plus: 34 inwestycje do realizacji. Znamy szczegóły rządowych planów
Ponad 1200 kilometrów linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus. W Janowie Lubelskim przedstawiciele rządu ogłosili jego szczegóły. Inwestycje mają się przyczynić do walki z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym.
2022-04-20, 11:15
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów. Uwzględniały one różne aspekty, między innymi demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.
- Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział podczas konferencji w Janowie Lubelskim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kilkadziesiąt inwestycji w planach
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.
- Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
REKLAMA
W założeniach zostały określone podstawowe warunki realizacji inwestycji tego programu. Chodzi o zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 procent kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych.
Konieczne jest też przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – minimum 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat, a także zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej
Projekty w Programie obejmują 10 projektów dotyczących rewitalizacji linii na łączną długość około 315 kilometrów, 14 projektów zakładających odbudowę lub rozbudowę linii na łączną długość ponad 510 kilometrów, 7 projektów dotyczących budowy nowych linii na łączną długość prawie 190 kilometrów, a także 3 projekty dokumentacyjne dotyczące około 183 km linii kolejowych.
Ministerstwo infrastruktury informuje, że w pierwszej kolejności możliwa jest realizacja 17 projektów liniowych w ramach dziś dostępnych funduszy. Jednak dziś rząd podejmie decyzję o zwiększeniu nakładów z ponad pięciu i pół miliardów złotych do ponad 11 miliardów złotych. Po tej decyzji możliwa będzie realizacja 34 projektów. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.
REKLAMA
Wielki program modernizacji kolei
Pierwsze szczegóły dotyczące programu Kolej Plus zostały ogłoszone ponad dwa lata temu. Wiosną 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że w pierwszym etapie naboru, napłynęło 96 wniosków. Plany inwestycji były weryfikowane w kolejnych etapach. Kolejarze brali pod uwagę zarówno aspekt finansowy, jak i celowość proponowanych przez samorządy inwestycji. Najważniejszym ich celem ma być walka z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA