Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r.? Dr Wolański: to może doprowadzić do rezultatów przeciwnych niż zakładane
- Współczesne pojazdy z silnikiem spalinowym emitują dziesięć razy mniej szkodliwych substancji niż produkowane 30 lat temu. Nowe pojazdy mają w tym momencie emisyjność niższą, niż produkcja prądu w Polsce, który jest potrzebny do zasilania pojazdu elektrycznego - mówił w Polskim Radiu 24 dr Michał Wolański, ekspert ds. transportu (SGH).
2022-06-12, 19:05
Zero emisji zanieczyszczeń samochodów osobowych i dostawczych od 2035 roku - taki cel wyznaczył Parlament Europejski. To jedna z propozycji "Zielonego Ładu". Na nadejście początku końca ery silników spalinowych zgodę muszą jednak wyrazić państwa członkowskie.
"Powinniśmy z tym zaczekać"
Dr Michał Wolański komentował propozycje zakazu produkcji samochodów z silnikami spalinowymi. - Uważam, że w Polsce powinniśmy z tym zaczekać, granica 2035 r. jest zbyt wczesna, choć z drugiej strony musimy dokonać ogromnych zmian nie tylko w tym, jak nasze pojazdy są napędzane, ale również w naszym stylu życia i wielu regulacjach, które mamy w Polsce. Konieczne są radykalne zmiany, natomiast akurat ta, polegająca na zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 r. w przypadku Polski wydaje się, że będzie nieefektywna i zarazem kontrproduktywna, może doprowadzić do rezultatów zupełnie przeciwnych, niż te, które zakładają twórcy tych regulacji - zauważył.
- Ważną kwestią jest tzw., miks energetyczny, to skąd pochodzi prąd. W przypadku Polski ogromny wyzwaniem jest to, żebyśmy zaczęli produkować prąd zeroemisyjny w takiej ilości, w jaki go zużywamy - dodał ekspert.
"Podstawowym celem wycofanie najbardziej kopcących pojazdów"
Gość audycji przypominał, że najbardziej zanieczyszczają środowisko pojazdy z silnikami diesla bez zainstalowanych filtrów cząstek stałych. - Podstawowym celem, jaki powinniśmy sobie postawić, i to też będzie miało wielu oponentów, to przede wszystkim wycofanie najbardziej kopcących pojazdów. Pytanie także, jak chcemy to zrobić, czy np. tylko z centrów miast. To pierwsze wyzwanie, które powinniśmy podjąć - podkreślał i zwracał uwagę na kwestie pragmatyczne, związane z ładowaniem samochodów elektrycznych. Jak zauważył, ładowanie samochodu elektrycznego trwa długo, jest także problem z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury, m.in. dlatego, że znacząca cześć ludności w Polsce miesza w budynkach wielorodzinnych.
REKLAMA
Posłuchaj
Celem Unii Europejskiej jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń o 55 procent do 2035 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050. Stanowisko PE nie jest dla nikogo zobowiązujące i stanowi punkt wyjścia do negocjacji z państwami członkowskimi.
Więcej w nagraniu.
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
REKLAMA
Prowadzący: Piotr Wąż
Gość: Dr Michał Wolański
Data emisji: 12.06.2022
Godzina emisji: 18.06
REKLAMA
PR24/ka
REKLAMA