Kolejki do elektrycznych ładowarek samochodowych. Polska musi inwestować w infrastrukturę

Do publicznych ładowarek już wkrótce zaczną się ustawiać kolejki samochodów. Polsce mogą grozić finansowe kary za niespełnienie wymogów przygotowywanego właśnie przez UE rozporządzenia. 

2022-06-13, 07:30

Kolejki do elektrycznych ładowarek samochodowych. Polska musi inwestować w infrastrukturę
Wraz ze wzrostem stóp procentowych spada opłacalność leasingu samochodów.Foto: shutterstock/ Alexander Steamaze

Według "Rzeczypospolitej" Unia Europejska, zakazując sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku, postawi Polskę przed gigantycznym wyzwaniem, jakim jest dostarczenie energii do aut elektrycznych.

Jak przypomniano, proponowany przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia w sprawie paliw alternatywnych narzuci krajom członkowskim obowiązek zapewnienia w publicznej infrastrukturze ładowania minimum 1 kW mocy dla każdego zarejestrowanego auta z napędem czysto elektrycznym i 0,66 kW dla hybrydy plug-in. Polska, jako jeden z krajów UE z najsłabiej rozwiniętą infrastrukturą, może mieć z tym największy problem.


Elektromobilność w Polsce. Źródło: PAP Elektromobilność w Polsce. Źródło: PAP

Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), do którego dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że dziś jeszcze jesteśmy w stanie sprostać kryteriom, ale tylko za sprawą wciąż małego parku elektrycznych samochodów. Jak szacuje PSPA, już za trzy lata powinniśmy mieć ok. 42 tys. punktów ładowania, dziesięć razy więcej niż mamy teraz.

Tymczasem przy obecnych procedurach budowa przyłącza elektroenergetycznego do ładowarki trwa w Polsce dłużej niż w innych krajach UE, zabierając rok czy dwa lata, a czasem nawet trzy.

REKLAMA

Inwestycje w samochody elektryczne na świecie. Źródło: PAP 

- Tak powolny wzrost liczby punktów ładowania nie tylko narazi nas na konsekwencje w postaci wyhamowania tempa sprzedaży aut elektrycznych, ale i doprowadzi do kolejek przy ładowarkach i nałożenia na Polskę kar finansowych za niespełnienie celów określonych w rozporządzeniu - ostrzegł dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

- Ten problem narasta i obawiam się, że nie będziemy w stanie budować stacji ładowania w tempie odpowiednim do potrzeb - przyznaje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay, jednego z największych operatorów stacji ładowania w Polsce.

  • Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ PAP/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej