Przekop Mierzei Wiślanej. Oceanograf: prowadzimy stały monitoring wpływu inwestycji na środowisko

Jak powiedział portalowi PolskieRadio24.pl dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przekop Mierzei Wiślanej jest jedną z najdokładniej przebadanych pod kątem środowiskowym inwestycji w ostatnim czasie. Dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski wskazał na "bardzo zaostrzone rygory" dotyczące tego aspektu realizacji przekopu.

2022-09-17, 06:20

Przekop Mierzei Wiślanej. Oceanograf: prowadzimy stały monitoring wpływu inwestycji na środowisko
W 2022 roku zakończono na Mierzei Wiślanej pierwszą część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.Foto: PR24
  • 17 września oddany zostanie do użytku kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
  • Przekop Mierzei Wiślanej skróci drogę wodną niezbędną do pokonania między portami w Gdańsku i w Elblągu
  • Inwestycja ta była codziennie monitorowana pod kątem decyzji środowiskowej, prowadzono stosowną archiwizację - zaznaczył dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski 
  • - Prowadzimy monitoringi, nadzorujemy prace budowlane - powiedział portalowi PolskieRadio24.pl Maciej Fojcik z firmy Ocean Sense zajmującej się nadzorem środowiskowym

Kpt. Wiesław Piotrzkowski zaznaczył w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl, że z dyskusji wokół aspektu środowiskowego realizacji przekopu Mierzei Wiślanej wynika, iż w XXI wieku można realizować inwestycje w zgodzie z naturą. - Mieliśmy tu do czynienia z inwestycją przebadaną chyba najbardziej z tych, które prowadzono w ostatnim okresie. Mieliśmy decyzje środowiskowe o bardzo zaostrzonych rygorach. Mamy permanentny monitoring - wskazał.

- Dyrektywa unijna mówi o dwuletnim monitoringu powykonawczym. Nasi specjaliści życzą sobie czteroletniego. Łożymy na to dość dużo pieniędzy - zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Maciej Fojcik (Ocean Sense) powiedział portalowi PolskieRadio24.pl, że jego firma czuwa, by prace przy przekopie wypełniały zapisy decyzji środowiskowej. - Przed nami kolejne etapy inwestycji, ale też monitoringi po realizacji, jak ten ekosystem będzie się zachowywał podczas eksploatacji inwestycji - stwierdził, dodają, że jeśli chodzi sprawdzanie wpływu inwestycji na środowisko, nie są nawet jeszcze w połowie swojej pracy.

Motor gospodarczy dla całego regionu

Całkowita długość toru wodnego z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, z czego samo przejście przez Zalew to nieco ponad 10 kilometrów, kolejne 10 km to szlak żeglugowy na rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to zaś odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

REKLAMA

Pozostałe elementy inwestycji, między innymi pogłębienie drogi wodnej do 5 metrów, budowa mostu w Nowakowie i pogłębienie rzeki Elbląg - mają zostać zakończone w przyszłym roku. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długości do 180 metrów, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.

Czytaj także: 

"Każda inwestycja zwiększająca możliwości rozwojowe Polski jest potrzebna". Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej - zobacz nagranie

PolskieRadio24.pl, IAR, PAP/ PK, ms

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej