Duże zmiany na autostradzie A4. Kończy się remont, który trwał 9 lat
Drogowcy rozpoczną przywracanie stałej organizacji ruchu na opolskim odcinku autostrady A4 pomiędzy Górą świętej Anny i granicą z województwem śląskim od 27 września 2022 r., poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
2022-09-23, 14:01
Kierowcy wjadą na jezdnię północną w kierunku Wrocławia pomiędzy węzłem Krapkowice i granicą województw. Usuwanie barier na sąsiedniej jezdni i przywrócenie pełnego jej przekroju potrwa kilka dni.
Koniec utrudnień
Tym samym zakończy się ostatni etap remontu całej A4 w województwie opolskim, jaki prowadzono sukcesywnie od 2013 roku. Prace prowadzono przy utrzymaniu ruchu na autostradzie. Drogowcy zapewniają, że dzięki modernizacji, poprawi się komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Cała inwestycja przewidywała remont jezdni południowej w kierunku Katowic na odcinku o długości 18 kilometrów oraz jezdni północnej w kierunku Wrocławia na odcinku o długości około 12 kilometrów. Prace obejmowały także wymianę nawierzchni na dwóch węzłach drogowych: Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie. Ze względu na znaczny zakres robót zadanie było realizowane od III kwartału 2021 roku do III kwartału 2022 roku.
Szczegóły remontu
W ubiegłym roku prace skupiły się na dwóch etapach - zarówno na jezdni południowej, jak i północnej. Łącznie odnowiono nawierzchnię na około 13 kilometrach wraz z remontem na węźle Kędzierzyn-Koźle.
REKLAMA
W tym roku prace były realizowane w trzech etapach. Początkowo na jezdni południowej - najpierw na 2,5-kilometrowym odcinku w okolicach Miejsca Obsługi Podróżnych Góra św. Anny, a następnie na obu jezdniach 7-kilometrowego odcinka od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy województwa opolskiego i śląskiego wraz z węzłem Strzelce Opolskie.
Remont autostrady A4 przewidywał wymianę warstwy wiążącej i ścieralnej, a w niektórych miejscach również wymianę podbudowy. Na przejazdach awaryjnych zamontowane zostały bariery linowe, a na nowej nawierzchni położono oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Remont obejmował także wymianę barier betonowych, remont systemu odwodnienia drogi oraz prace na czternastu obiektach mostowych.
Od 2013 roku drogowcy wyremontowali całość opolskiego odcinka autostrady A4 - to około 170 kilometrów w podziale na jezdnię północną i południową. Konieczność przeprowadzania sukcesywnych remontów to standardowa procedura po kilkunastu latach eksploatacji. Na nawierzchni pojawiły się spękania podłużne, poprzeczne i siatkowe wymagające coraz częstszych interwencji. Remont to przede wszystkim poprawa warunków jazdy i zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom autostrady.
Autostrada A4 jest w tej chwili najdłuższą tej klasy drogą w Polsce. Jej długość, to prawie 670 kilometrów. Łączy południowy zachód z południowym wschodem kraju.
REKLAMA
- Adamczyk: rząd każdorazowo sprzeciwia się podnoszeniu opłat za autostrady
- Kiedy skończą się remonty autostrady A4? Znamy te terminy
- Drogi szybkiego ruchu - jak z nich korzystamy?
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA