Kolej Plus. Krok bliżej do realizacji linii z Zegrza do Przasnysza
Kilka miejscowości z północnego Mazowsza dołączy do krajowej mapy kolejowej. W ramach programu Kolej Plus powstanie linia kolejowa z Zegrza do Przasnysza. W Serocku została podpisana umowa wykonawcza między PKP PLK a miastem i gminą Serock. Dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej. Samorząd Mazowsza, partner projektu, pokryje połowę wkładu własnego do inwestycji. Drugą połowę wyłoży rząd w ramach programu Kolej Plus.
2022-10-07, 15:30
Inicjatywa budowy Kolei Północnego Mazowsza skupiła się wokół wytyczenia nowego szlaku kolejowego, który w praktyce będzie wydłużeniem odbudowywanej obecnie linii kolejowej numer 28 do Przasnysza.
Pomysł zrodził się pod koniec 2019 roku w odpowiedzi na ogłoszone nabory wniosków w ramach programu Kolej Plus, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a także w oparciu o "Masterplan dla Warszawskiego Węzła Kolejowego", opracowany przez tę spółkę, gdzie pierwszy raz dostrzeżono potrzebę budowy takiego szlaku kolejowego, wskazując okres realizacji po roku 2029.
Planowana jest budowa 12 przystanków
Kolej Północnego Mazowsza ma połączyć Zegrze z Przasnyszem. Projekt został zgłoszony do programu Kolej Plus w ramach współpracy 18 samorządów.
Koszt projektu to 306 mln zł. Zgodnie z zasadami programu Kolej Plus, 15 proc. kwoty muszą pokryć zgłaszający projekt. Ponad połowę kosztów wkładu własnego, czyli 24,6 mln zł przekaże samorząd województwa mazowieckiego.
REKLAMA
Mazowsze przeznaczyło też 679 tys. zł na wstępne studium planistyczno-prognostyczne, na podstawie którego PKP PLK dokonywało oceny zgłoszeń.
Projekt przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod przyszłą inwestycję. Sama budowa linii jest planowana w dalszej przyszłości, a szacowany koszt powstania linii Zegrze-Przasnysz wraz z robotami budowlanymi to około 2 mld zł.
Posłuchaj
Linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę. W tej chwili wiadomo też, że planowana jest budowa 12 przystanków na tej trasie, między innymi w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie.
REKLAMA
Cała trasa będzie miała ok. 70 km. Przetarg na dokumentację projektową ma zostać ogłoszony w listopadzie.
Kolej Plus zrywa z wykluczeniem komunikacyjnym
Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych - Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem na przykład między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na jedną godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
- Program Kolej Plus zrywa z wykluczeniem komunikacyjnym. Pozwala rewitalizować linie kolejowe, budować nowe odcinki linii wszędzie tam, gdzie one są potrzebne - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Projekt został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.
REKLAMA
Coraz trudniej wytyczać nowe drogi
Idea Kolei Północnego Mazowsza jest odpowiedzią na coraz trudniejszą komunikację z Warszawą, który to problem dotyka w zasadzie wszystkich mieszkańców gminy w codziennych dojazdach do pracy czy w innych kwestiach. Przyrastającej w ogromnym tempie ilości zabudowy między innymi w Serocku i okolicach oraz wzrastającej liczby pojazdów nie odpowiada tempo i możliwości budowy infrastruktury drogowej.
Samorządowcy zwracali uwagę, że coraz trudniej jest wytyczać nowe drogi bez ingerencji w zabudowę czy tereny zielone, natomiast infrastruktura kolejowa daje zupełnie nowe możliwości, jeśli chodzi o transport pasażerski.
PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS/koz
REKLAMA