Branża elektromobilności w Polsce. Eksperci wskazują na możliwy wzrost w PKB Polski

Jeśli władza publiczna wesprze zeroemisyjny transport i zwiększy nakłady na B+R, to udział branży e-mobility w PKB może wzrosnąć do 6 proc. w ciągu trzech dekad - wynika z raportu "Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce" autorstwa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

2022-11-03, 14:50

Branża elektromobilności w Polsce. Eksperci wskazują na możliwy wzrost w PKB Polski
Polska ma ambicję zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie. Mowa tu o produkcji e-pojazdów oraz części i podzespołów.Foto: Sopotnicki/Shutterstock

Według autorów raportu, żeby branża electromobility mogła osiągnąć 6-procentowy udział w PKB Polski, trzeba wykorzystać szanse związane z transformacją przemysłu motoryzacyjnego. Do tego konieczne jest jednak m.in. wsparcie wewnętrznego rynku zeroemisyjnego transportu, optymalizacja prawa, zwiększenie nakładów na badania i rozwój oraz zapewnienie inwestorom dostępu do wykwalifikowanych kadr - wskazali przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Motor napędowy branży

Jak przypomnieli eksperci PSPA, przemysł motoryzacyjny odpowiada obecnie za 8 proc. polskiego PKB oraz za ok. 13,5 proc. wartości krajowego eksportu.

- Motorem napędowym branży są dostawcy części, Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów. Ponadto, w 2021 r. w Polsce wyprodukowano 439,1 tys. pojazdów. Zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym i branżach powiązanych wynosi ok. 400 tys. osób (to 7,6 proc. wszystkich osób zatrudnionych w przemyśle), co plasuje nasz kraj na trzeciej pozycji w UE - podkreślili.

To będzie rewolucja

Według dyrektora zarządzającego PSPA Macieja Mazura sektor motoryzacyjny staje jednak u progu "największej rewolucji w swojej historii", związanej z przejściem z silników spalinowych na napędy zelektryfikowane. Jak wyjaśnił, transformacja branży to wielkie wyzwanie, które - w przypadku braku wdrożenia odpowiednich środków zaradczych - może skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk, masowymi zwolnieniami pracowników i w konsekwencji negatywnymi skutkami dla całej krajowej gospodarki.

- Rodzący się rynek e-mobility stwarza również szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze - zaznaczył zarazem Mazur.

Od czego zależeć będzie tempo zmian?

Eksperci PSPA przypomnieli, że jak wynika z prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r., więcej niż co trzeci samochód sprzedawany na świecie będzie wyposażony w napęd elektryczny.

Czytaj także:

W ocenie ekspertów PSPA za tempo transformacji polskiego sektora motoryzacyjnego odpowiadają przede wszystkim długoterminowe strategie obecnych i potencjalnych inwestorów.

PAP/IAR, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej