Horała o CPK: na inwestycji samego lotniska nie można oszczędzać

- Jak teraz wytnę kawałek terminala, to oszczędzimy np. 500 mln euro, ale lotnisko nie będzie funkcjonować, bez jakiegoś ważnego elementu - stwierdził w Programie 1 Polskiego Radia Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

2022-12-01, 09:43

Horała o CPK: na inwestycji samego lotniska nie można oszczędzać
Budowa Portu Lotniczego Solidarność ma się rozpocząć w przyszłym roku. Zakończenie jest planowane na koniec 2027 roku. Foto: Twitter/CPK

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała był pytany w "Sygnałach Dnia" o możliwości budżetowych oszczędności przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak zaznaczył, Centralny Port Komunikacyjny to program inwestycyjny rozpisany na kilkanaście lat.

- Nie oszczędzamy na samym lotnisku CPK, bo po prostu nie można. To projekt biznesowy, który jest sparametryzowany. Jak teraz wytnę kawałek terminala, to oszczędzimy np. 500 mln euro, ale lotnisko nie będzie funkcjonować, bez jakiegoś ważnego elementu - powiedział Marcin Horała.

Wiceszef MFiPR dodał, że finansowanie CPK "w przytłaczającej części to nie środki budżetowe". - To będą instrumenty dłużne, środki prywatnych inwestorów, ten element z finansów publicznych będzie stosunkowo niewielki - stwierdził Horała.

Inwestycja w sieć kolejową

- Szprychy kolejowe to coś innego, to infrastruktura publiczna, w ramach UE musi być ogólnodostępna, wręcz nie może na siebie zarabiać, a pokrywać koszty swojego funkcjonowania - powiedział o różnicach w funkcjonowaniu i finansowaniu w stosunku do lotniska.

REKLAMA

- Jesteśmy przed procesem uchwalania wieloletniego planu finansowego na lata 2024 i dalsze. O tyle trudno mówić o cięciach, że na ten czas, tego programu jeszcze nie ma, więc się go nie zmienia, tylko się go tworzy - wyjaśnił Marcin Horała.

Port Lotniczy Solidarność

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Czytaj także: 

pg,PR1,pap

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej