Skokowo wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską. PERN: rośnie rola gdańskiego Naftoportu

Skokowo wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską do Polski. Prezes Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Paweł Stańczyk powiedział, że gdański Naftoport jest kluczową spółką zapewniającą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do Polski.

2022-12-20, 09:23

Skokowo wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską. PERN: rośnie rola gdańskiego Naftoportu
Naftoport należący do PERN, służy do odbioru ropy naftowej z tankowców.Foto: Twitter/PKN Orlen

W 2021 roku klienci spółki sprowadzili drogą morską prawie 18 mln ton surowca i produktów naftowych. W przyszłym roku spółka spodziewa się przekroczenie 30 mln ton.

Nowe inwestycje w Naftoporcie

Spółka planuje kolejne inwestycje w Naftoporcie - chodzi między innymi o budowę nowych nalewaków i stanowisk dla tankowców.

Ropa w imporcie poprzez Naftoport na potrzeby krajowe pochodziła w ostatnich latach z Arabii Saudyjskiej, Rosji, Kazachstanu, Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA, Iraku, Nigerii i Angoli oraz polskich i litewskich złóż na Morzu Bałtyckim.

PERN planuje nowe zbiorniki

Wzrost znaczenia dostaw z morza oznacza większe zapotrzebowanie na pojemności zbiornikowe na północy kraju. PERN poinformował wczesniej, że poszukuje wykonawcy kompletnej dokumentacji projektowej dla budowy kolejnych zbiorników dla swoich klientów. Nowe magazyny zostaną wybudowane w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne.  

REKLAMA

Prace projektowe dotyczyć będą wybudowania trzech zbiorników magazynowych o pojemności 50 tys. m3 każdy, przeznaczonych do przechowywania produktów naftowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycja jest wpisana program rozbudowy infrastruktury krytycznej (tzw. Megainwestycji).

Oddanie nowych zbiorników do użytkowania wstępnie zaplanowane zostało na drugą połowę 2025 r.

Ile ropy importujemy?

Z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2022 r. w Polsce "pokazał wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem". Różnica wyniosła około 7,6 mln m sześc., gdy przed rokiem to było około 7,8 mln m sześc. Tegoroczny wynik został osiągnięty przy zwiększonej produkcji krajowej, większym od ubiegłorocznego imporcie i powiększonym eksporcie.

Posłuchaj

Prezes PERN Paweł Stańczyk mówi, że spółka oczekuje w przyszłym roku przekroczenie 30 mln ton ropy dostarczonej do Polski (IAR) 0:18
+
Dodaj do playlisty

POPiHN wskazała, że krajowe zużycie 3 głównych paliw płynnych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz gazu płynnego LPG) było o 3 proc. wyższe od notowanego dla 9 miesięcy 2021 r. i wyniosło ponad 25,6 mln m sześciennych. Zwrócono uwagę, że import w tym segmencie rynku paliw płynnych "utrzymał się na poziomie 30 proc. osiągając poziom około 9,5 mln m sześc.

REKLAMA

Czytaj także:

IAR/PAP/PR24ppl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej