Koniec z nieuczciwymi promocjami w sklepach. Nowe przepisy mają lepiej chronić konsumentów

Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda powiedział, że rozporządzenie o uwidacznianiu cen towarów i usług ma na celu walkę z nieuczciwymi promocjami w sklepach. Rozporządzenie weszło w życie wraz z początkiem nowego roku. Chodzi m.in. o obowiązek umieszczania na metce towaru w promocji najniższej ceny z poprzednich 30 dni.

2023-01-02, 11:21

Koniec z nieuczciwymi promocjami w sklepach. Nowe przepisy mają lepiej chronić konsumentów
Minister Waldemar Buda o rozporządzeniu dotyczącym uwidaczniania cen towarów i usług. Foto: Shutterstock.com/Irina Shatilova

Gość Programu 3 Polskiego Radia minister Buda wyjaśnił, że "są sytuacje, w których widzimy starą cenę i cenę promocyjną i myślimy, że to superoferta, z której trzeba skorzystać. Nowe przepisy pokażą, czy rzeczywiście jest to promocja, bo obserwowaliśmy praktykę, że cena była zawyżana na chwilę przed promocją i później podwyższana, więc ostatecznie kupowaliśmy towar za tę samą cenę albo nawet wyższą" - podkreślił minister.

Waldemar Buda przypomniał, że przestrzeganie tej regulacji będzie kontrolować Inspekcja Handlowa.

- Będziemy sprawdzać, czy ten obowiązek zamieszczania na metkach towarów najniższej ceny z poprzednich 30 dni będzie spełniany, aby była możliwość zweryfikowania tego przez klienta - powiedział gość Trójki.

Promocje w sklepach. UOKiK o zmianie przepisów

"Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami, jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie" - wyjaśnił UOKiK w komunikacie, wskazując, że nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 roku.

REKLAMA

UOKiK zwrócił uwagę, że w przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia, sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni - najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Dodano, że nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Posłuchaj

Program 3 Polskiego Radia: minister W. Buda o rozporządzeniu dotyczącym uwidaczniania cen towarów i usług (IAR) 0:28
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:

Zobacz: Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, w Programie 3 Polskiego Radia

IAR

asp/kor

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej