Kompleksowe zagospodarowanie Dolnej Wisły. Rząd ma przyjąć program do marca

Budowę elektrowni wodnej w Siarzewie, czy przystosowanie dolnego odcinka Wisły do IV klasy żeglowności przewiduje program kompleksowego zagospodarowania Dolnej Wisły, który ma być przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale 2023 roku. Dokument ma być przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale 2023 roku.

2023-01-05, 14:29

Kompleksowe zagospodarowanie Dolnej Wisły. Rząd ma przyjąć program do marca
Objęty zakresem programu szlak dolnej Wisły na odcinku od Włocławka do Gdańska stanowi polski fragment międzynarodowej drogi wodnej E40.Foto: fotorince/Shutterstock

Dokument będzie odpowiedzią na ratyfikowane przez Polskę w 2017 r. europejskie porozumienie ws. głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (porozumienie AGN). Wśród nich jest międzynarodowa droga wodna E40 - łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym.

W wykazie prac legislacyjnych rządu podkreślono, że podpisując porozumienie AGN Polska wyraziła intencję do rozwoju i modernizacji wskazanych w tym porozumieniu dróg wodnych. Mają one odpowiadać co najmniej IV klasie żeglowności. Zgodnie z tą klasą m.in. minimalna szerokość szlaku żeglownego wynosi 40 m, a minimalna głębokość tranzytowa 2,8 m.

Brakuje multimodalnego łańcucha transportowego

"Objęty zakresem interwencji szlak dolnej Wisły na odcinku od Włocławka do Gdańska stanowi polski fragment międzynarodowej drogi wodnej E40. Rzeka na przedmiotowym odcinku jest zaniedbana i zanieczyszczona. Jej potencjał jest wykorzystany tylko w niewielkiej części, w sposób nieusystematyzowany, co przez dziesięciolecia doprowadziło do obecnego jej stanu charakteryzującego się fragmentaryczną i chaotyczną zabudową" - podkreślono w wykazie.

Według autorów dokumentu, czyli resortu infrastruktury, brak transportu Drogą Wodną Dolnej Wisły (DWW) powoduje, że wzdłuż jej korytarza oraz na zapleczu portów morskich w Gdańsku, Gdyni i Elblągu nie ma zapewnionego w pełni multimodalnego łańcucha transportowego.

REKLAMA

"Osiągnięcie w pełni multimodalnego korytarza transportowego łączącego Port Morski Gdańsk z zapleczem lądowym możliwe będzie po zapewnieniu możliwości efektywnego ekonomicznie transportu na DWW. Przystosowanie odcinka drogi wodnej do warunków dających śródlądowemu transportowi wodnemu odpowiednią pozycję w zrównoważonym systemie transportowym kraju wymaga kompleksowego zagospodarowania dróg wodnych, zgodnego z celami polityki transportowej kraju, a co za tym idzie wypełnienia zobowiązań wynikających z Porozumienia AGN" - dodano w wykazie.

Budowa stopnia wodnego w Siarzewie

Autorzy projektu wyjaśniają, że program dla Dolnej Wisły ma trzy cele szczegółowe:

  • wzmocnienie integracji portu w Gdańsku z zapleczem lądowym;
  • produkcja energii ze źródeł odnawialnych i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa krajowego systemu energetycznego;
  • poprawa funkcjonowania gospodarki wodnej w ujęciu regionalnym.

Z wykazu dowiadujemy się, że program przewiduje m.in. budowę stopnia wodnego poniżej Włocławka w Siarzewie. Stopień wodny, wraz ze zbiornikiem, położony będzie w województwie kujawsko-pomorskim, na terenie gmin: Raciążek, Czernikowo, Nieszawa, Waganiec, Bobrowniki, Lubanie, Fabianki i Włocławek. Wyjaśniono, że budowla będzie progiem piętrzącym i nie będzie tamować przepływu wody w rzece.

Stabilizacja krajowego systemu energetycznego

Program przewiduje ponadto budowę elektrowni wodnej na stopniu w Siarzewie.

REKLAMA

"Inwestycja, poza produkcją odnawialnej zeroemisyjnej energii elektrycznej, będzie spełniała szereg innych funkcji, związanych przede wszystkim z racjonalnym gospodarowaniem wodami, ale także z zabezpieczeniem mocy startowych dla krajowego systemu energetycznego na wypadek awarii zasilania (blackout). Przyczyni się to do skuteczniejszej realizacji celów współczesnej polityki klimatyczno-energetycznej poprzez zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i stabilizacji krajowego systemu energetycznego" - podkreślono.

Stopień w Siarzewie ma też zwiększyć bezpieczeństwo istniejącego stopnia wodnego we Włocławku.

W wykazie dodano, że w kontekście wielowymiarowym program przyczyni się do m.in.:

  • rozwoju transportu wodnego śródlądowego;
  • zwiększenia konkurencyjności portów morskich;
  • udrożnienia śluzy żeglugowej na stopniu Włocławek;
  • likwidacji stanu zagrożenia katastrofą stopnia wodnego we Włocławku;
  • zwiększenia poziomu bezpieczeństwa powodziowego.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej