Komercjalizacja PPL czy otwarcie lotniska w Radomiu. PPL o wyzwaniach w 2023 roku

Komercjalizacja Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) i włączenie go do Grupy Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także otwarcie lotniska w Radomiu - to jedne z ważniejszych wyzwań PPL w 2023 r. Lotnisko w Modlinie w przyszłym roku spodziewa się dalszego wzrostu liczby podróżnych.

2023-01-07, 13:44

Komercjalizacja PPL czy otwarcie lotniska w Radomiu. PPL o wyzwaniach w 2023 roku
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce.Foto: shutterstock/EQRoy

PPL jest właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, posiada też udziały w niektórych portach regionalnych m.in. w Gdańsku, Krakowie, czy Rzeszowie.

Szybka odbudowa ruchu lotniczego

- Ruch na polskich lotniskach odbudował się w 2022 r. znacznie szybciej niż zakładaliśmy. W marcu ub.r. ostrożnie szacowaliśmy, że Lotnisko Chopina odprawi ponad 10 milionów pasażerów. Teraz wiemy, że jest to już powyżej 14 milionów - przekazała rzeczniczka prasowa PPL i Lotniska Chopina Anna Dermont.

Jak wskazała, zmieniła się struktura rynku. - Pasażerowie chętniej wybierają czartery. W lecie pobiliśmy wyniki z 2019 roku, jeśli chodzi o rejsy nierozkładowe. Taka struktura zwiększa sezonowość, konieczność dopasowania się do sytuacji - przekazała. Jak dodała, powoli odbudowuje się ruch tranzytowy - tu spory wpływ miała nie tylko pandemia, ale też wybuch wojny na Ukrainie.

Nowe wyzwania

- Na przełomie lutego i marca obsługiwaliśmy wiele rejsów repatriacyjnych, sporo było uchodźców wyjeżdżających z Polski i był to ruch point-to-point. W drugiej połowie roku ruch tranzytowy zaczął powracać - przypomniała.

Jak przekazała Dermont, w przyszłym roku PPL czekają dwa wyzwania. 

- Po pierwsze - otwieramy w kwietniu lotnisko w Radomiu. Jest spore zainteresowanie rejsami z tego portu ze strony biur podróży i pasażerów. Są też ogromne oczekiwania na rozwój regionu - ostatnio pojawił się nawet pomysł, aby lotnisko nazwać Warszawa-Radom-Kielce. To pokazuje, że port ważny jest nie tylko dla Mazowsza, czy samego Radomia, ale też dla innych miast - przekazała rzeczniczka.

Komercjalizacja PPL

Drugim wyzwaniem będzie komercjalizacja PPL i włączenie przedsiębiorstwa do Grupy CPK. - Budowa CPK jest niezwykle ważna dla Polski, dlatego ważne jest, abyśmy naszymi wysiłkami i wiedzą wsparli ten projekt - wskazała.

Spółka CPK przygotowuje m.in. budowę nowego lotniska hubowego między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe.

Jeśli chodzi o drugi port na Mazowszu - lotnisko w Modlinie, jego zarządzający spodziewają się w 2022 r. obsłużenia ponad 3,1 mln pasażerów.

Dobry rok dla lotniska w Modlinie

- Rok 2022 dla Lotniska Warszawa/Modlin jest trzecim w historii portu, po 2018 i 2019 roku, kiedy liczba obsłużonych pasażerów w roku kalendarzowym przekracza trzy miliony. Trzymilionowy pasażer został obsłużony w dniu 14 grudnia. W dodatku ten rok pod względem całkowitej liczby obsłużonych pasażerów zapowiada się absolutnie rekordowo - przekazał p.o. prezesa lotniska w Modlinie Tomasz Szymczak.

Ze wstępnych szacunków przekazanych przez wiceprezesa portu Grzegorza Hlebowicza wynika, że w 2022 roku lotnisko w Modlinie obsłużyło o pół tysiąca więcej operacji lądowań, czyli ponad 9700. W najlepszym dla lotniska 2018 roku liczba rozkładowych i charterowych lądowań w Modlinie wyniosła 9187.

Czytaj także:

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce, przez 11 miesięcy 2022 r. obsłużyło blisko 13 mln 250 tys. podróżnych. W 2021 r. port obsłużył prawie 7,5 mln podróżnych, czyli o 36 proc. więcej wobec 2020 r. W 2020 r. było to 5 mln 482 tys. pasażerów, co oznaczało spadek o 70,9 proc. wobec 2019 r.

REKLAMA

PAP/IAR/PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej