"Dlaczego nie chcecie współpracować?". Premier Morawiecki apeluje do władz Elbląga ws. portu
- Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej port w Elblągu może być portem otwierającym cały subregion na świat - mówił premier Mateusz Morawiecki. - Dlaczego miasto Elbląg nie chce współpracować, mimo gigantycznej inwestycji dla regionu, to pytanie do włodarzy miasta - zaznaczył szef polskiego rządu.
2023-05-01, 10:25
Premier Mateusz Morawiecki był pytany o starania Ministerstwa Aktywów Państwowych, które chce nakłonić władze Elbląga do przekazania 51 proc. udziałów w porcie miejskim. Otworzy to drogę do dużych inwestycji w mieście i pozwoli na wykorzystanie potencjału nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Premier: dziwię się zachowaniu władz Elbląga
Szef rządu podkreślił w rozmowie z Radiem Olsztyn, że miasto nie chce w tej sprawie współpracować. - Zachowanie takie określiłbym potocznym powiedzeniem "psa ogrodnika". Port w Elblągu naprawdę może, dzięki Mierzei Wiślanej, portem otwierającym Elbląg i cały subregion elbląski na świat - ocenił.
Port w Elblągu mógłby stać się - jak mówił premier - "portem feederowym, ale jednocześnie też portem, który będzie zapewniał nowe miejsca pracy". - Dlaczego miasto Elbląg rzuca kłody pod nogi i nie chce współpracować po gigantycznej inwestycji, którą wykonaliśmy dla tego regionu, to pytanie przede wszystkim dla włodarzy miasta. Ja się bardzo temu dziwię - podkreślił Mateusz Morawiecki.
Pogłębienie jest niezbędne
Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury, co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że 800-metrowy odcinek powinien pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni, a Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni uznają, że to zadanie zarządu portu.
REKLAMA
Ministerstwo Infrastruktury wraz z Ministerstwem Aktywów Państwowych zaproponowały dokapitalizowanie spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów. W ten sposób miałoby dojść do sfinansowania inwestycji w porcie.
Pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg jest niezbędne, by do miejskiego portu mogły wchodzić jednostki przepływające z Bałtyku kanałem przez Mierzeję Wiślaną. Nowy szlak został oddany do użytku 17 września 2022 roku.
- Rozbudowa portu w Elblągu. Duże poparcie dla rządowej propozycji, jest nowy sondaż
- Samorząd blokuje działania rządu. Traci na tym Elbląg. "Obecnie port zatrudnia pięć osób, w tym księgową i dyrektora"
- Spór o port w Elblągu. Zebrano ponad 10 tys. podpisów za rządowym "dokapitalizowaniem"
IAR/ mbl
REKLAMA
REKLAMA