"Dlaczego nie chcecie współpracować?". Premier Morawiecki apeluje do władz Elbląga ws. portu

- Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej port w Elblągu może być portem otwierającym cały subregion na świat - mówił premier Mateusz Morawiecki. - Dlaczego miasto Elbląg nie chce współpracować, mimo gigantycznej inwestycji dla regionu, to pytanie do włodarzy miasta - zaznaczył szef polskiego rządu.

2023-05-01, 10:25

"Dlaczego nie chcecie współpracować?". Premier Morawiecki apeluje do władz Elbląga ws. portu
Trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg.Foto: Elninho/ Shutterstock

Premier Mateusz Morawiecki był pytany o starania Ministerstwa Aktywów Państwowych, które chce nakłonić władze Elbląga do przekazania 51 proc. udziałów w porcie miejskim. Otworzy to drogę do dużych inwestycji w mieście i pozwoli na wykorzystanie potencjału nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Premier: dziwię się zachowaniu władz Elbląga

Szef rządu podkreślił w rozmowie z Radiem Olsztyn, że miasto nie chce w tej sprawie współpracować. - Zachowanie takie określiłbym potocznym powiedzeniem "psa ogrodnika". Port w Elblągu naprawdę może, dzięki Mierzei Wiślanej, portem otwierającym Elbląg i cały subregion elbląski na świat - ocenił.

Port w Elblągu mógłby stać się - jak mówił premier - "portem feederowym, ale jednocześnie też portem, który będzie zapewniał nowe miejsca pracy". - Dlaczego miasto Elbląg rzuca kłody pod nogi i nie chce współpracować po gigantycznej inwestycji, którą wykonaliśmy dla tego regionu, to pytanie przede wszystkim dla włodarzy miasta. Ja się bardzo temu dziwię - podkreślił Mateusz Morawiecki.

Pogłębienie jest niezbędne

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury, co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że 800-metrowy odcinek powinien pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni, a Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni uznają, że to zadanie zarządu portu.

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury wraz z Ministerstwem Aktywów Państwowych zaproponowały dokapitalizowanie spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów. W ten sposób miałoby dojść do sfinansowania inwestycji w porcie.

Pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg jest niezbędne, by do miejskiego portu mogły wchodzić jednostki przepływające z Bałtyku kanałem przez Mierzeję Wiślaną. Nowy szlak został oddany do użytku 17 września 2022 roku.


(PAP) (PAP)
Czytaj także:

IAR/ mbl

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej