Jak sobie radzą firmy rodzinne? Znamy dane z raportu "Family Business Survey"

Aż 88 proc. polskich firm rodzinnych odnotowało wzrost obrotów w roku 2022, a jedynie 5 proc. spadek – wynika z raportu "Family Business Survey" firmy doradczej PwC. Podobny procent polskich firm rodzinnych spodziewa się wzrostu obrotów w ciągu kolejnych dwóch lat.

2023-05-18, 10:50

Jak sobie radzą firmy rodzinne? Znamy dane z raportu "Family Business Survey"
Do sukcesji przymierza się coraz więcej polskich firm rodzinnych, zwłaszcza tych tworzonych w latach dziewięćdziesiątych.Foto: Monkey Business Images/Shutterstock.com

93 proc. polskich firm rodzinnych ankietowanych przez PwC, twierdzi że ma jasno określony cel biznesowy wobec średniej globalnej na poziomie 79 procent. Ale wiele z nich nie podjęło niezbędnych działań, aby zapewnić jego skuteczne osiągnięcie. Większość polskich firm rodzinnych wyznacza cele dotyczące zadowolenia klienta i wzrostu, a tylko nieliczne określają cele związane z różnorodnością i włączaniem (diversity & inclusion).

Jakie mają plany?


Główne priorytety stojące przed polskimi firmami rodzinnymi w ciągu najbliższych dwóch lat to: ekspansja na nowe rynki lub segmenty klientów, zwiększenie inwestycji w innowacje oraz badania i rozwój, a także wprowadzenie nowych produktów i usług.

Polskie firmy rodzinne osiągnęły dobre wyniki w ostatnim roku obrotowym: 88 proc. respondentów odnotowało wzrost, a jedynie 5 proc. – spadek sprzedaży. Dla porównania w 2021 r. 70 proc. polskich firm biorących udział w badaniu wykazało wzrost, a 10 proc. – spadek (aczkolwiek wpływ na to miała pandemia). Odpowiedzi w Polsce były bardziej optymistyczne niż średnia na świecie. W skali globalnej 71 proc. firm rodzinnych odnotowało wzrost, a 8 proc. – spadek.

Ważna jest sukcesja w tym biznesie

Wyniki przeprowadzonych ankiet pokazują, że 73 proc. polskich firm rodzinnych wdrożyło pewien rodzaj strategii zarządzania. Ale tylko 10 proc. posiada statut lub protokół rodzinny (konstytucja rodzinna) dotyczący przekazania firmy rodzinnym sukcesorom.

Większość polskich firm rodzinnych uważa, że najważniejsze jest zaufanie ze strony klientów, pracowników i członków rodziny, jednak tylko 50 proc. przedsiębiorstw sądzi, że klienci mają do nich pełne zaufanie, w przypadku zaufania ze strony pracowników zaś tego zdania jest zaledwie 36 proc. respondentów.

"Zaufanie ze strony dostawców jest postrzegane jako mniej istotne. Zaufanie pomiędzy członkami rodziny jest ogólnie oceniane jako duże, chociaż około jedna czwarta firm przyznaje, że zaufanie pomiędzy niektórymi grupami jest umiarkowane lub ograniczone. Komunikacja między członkami rodziny jest oceniana stosunkowo pozytywnie, a 65 proc. respondentów twierdzi, że rodzina jest zgodna co do kierunku rozwoju firmy (w porównaniu z 59 proc. na świecie)" – oceniono w analizie PwC "Family Business Survey".

REKLAMA

Firmy rodzinne wspierają lokalne społeczności


Zgodnie z raportem większość polskich firm rodzinnych angażuje się w przedsięwzięcia w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, które obejmują głównie działania na rzecz społeczności lokalnej lub tradycyjne formy filantropii. 79 proc. badanych uważa, że istnieje szansa, aby firmy rodzinne takie jak ich stały się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju w biznesie w porównaniu z 64 proc. na świecie, a 54 proc. polskich firm rodzinnych dostrzega wartość płynącą z uczciwego płacenia podatków, jak przystało na społecznie odpowiedzialny biznes wobec 62 proc. na świecie.

Jak przeprowadzono badania?

"Family Business Survey" to globalne badanie przeprowadzone wśród kluczowych decydentów w firmach rodzinnych w krajach, w których obecne jest PwC. Wzięło w nim udział 2043 przedsiębiorców - przedstawicieli firm rodzinnych z 82 państw.

Badanie trwało od 20 października 2022 roku do 22 stycznia 2023 roku. W próbie znalazły się odpowiedzi 110 reprezentantów biznesów rodzinnych z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym 40 z Polski.


PR24/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej