Polskie porty morskie dynamicznie się zmieniają. Inwestycje zaplanowane na kilka następnych lat

Według danych Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w 2019 roku przeładunki w polskich portach morskich wyniosły 108,3 mln ton (wzrost o 2,4 proc. r/r). Po raz drugi w historii przekroczyły barierę 100 mln ton. W 2020 roku polskie porty (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) przeładowały łącznie ponad 113 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,9% w stosunku do 2019 roku. W 2022 roku polskie porty przeładowały łącznie 133,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ok. 18 proc. w porównaniu do 2021r. Polskie porty morskie są więc w bardzo dobrej kondycji i rozwijają się dynamicznie.

2023-05-24, 10:22

Polskie porty morskie dynamicznie się zmieniają. Inwestycje zaplanowane na kilka następnych lat
Port w Gdańsku. Od 10 lat rośnie tu najszybciej wolumen przeładunku towarów na tle innych portów w Europie.Foto: Shutterstock/RPatryk Kosmider

Polska ma dostęp do Morza Bałtyckiego i posiada kilka głównych portów morskich, które pełnią istotną rolę w handlu morskim i logistyce regionu.

Port Gdańsk

Jest to największy polski port morski i jeden z najważniejszych na Bałtyku. Posiada rozbudowane infrastruktury i jest głównym węzłem transportowym dla Polski i krajów ościennych. Port Gdańsk ma szerokie możliwości przeładunkowe obejmujące ładunki kontenerowe, towarowe, ropa naftowa, gaz ziemny, zboże i inne. W porcie działa również stocznia, gdzie budowane są statki.

Port Gdynia

Położony obok Portu Gdańsk, Port Gdynia jest drugim co do wielkości portem morskim w Polsce. Ma dogodne połączenia kolejowe i drogowe, umożliwiające skuteczne przesyłanie towarów. Port Gdynia ma rozbudowane terminale kontenerowe, przeładunkowe dla ładunków masowych, węglowych, płynnych oraz ładunków specjalistycznych.

Port Szczecin

Położony na zachodnim wybrzeżu Polski, Port Szczecin jest jednym z najważniejszych portów na Bałtyku Środkowym. Posiada dobre połączenia drogowe i kolejowe, co ułatwia transport towarów. Port Szczecin ma możliwości przeładunkowe obejmujące kontenery, ładunki masowe, rudy żelaza, węgiel, towary płynne oraz drewno.

REKLAMA

Port Świnoujście

Położony na wyspie Uznam, Port Świnoujście jest strategicznie ważnym portem dla polskiej gospodarki. Port Świnoujście jest szczególnie istotny dla tranzytu gazu ziemnego, ponieważ posiada terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG). Oprócz tego, port ten ma możliwości przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, rudy żelaza, węgla, materiałów budowlanych i innych towarów.

Wszystkie wymienione polskie porty morskie mają rozbudowane infrastruktury, w tym terminale kontenerowe, magazyny, systemy logistyczne, windy suwnicowe i inne urządzenia do obsługi towarów. Porty te mają również dogodne połączenia z siecią transportową kraju, co ułatwia dystrybucję towarów na terenie Polski i poza nią.

Dynamiczne zmiany

W ciągu ostatnich 10 lat polskie porty morskie przechodziły wiele zmian i rozwoju, które miały na celu zwiększenie ich zdolności przeładunkowych, modernizację infrastruktury i poprawę efektywności operacyjnej. Oto kilka głównych zmian i osiągnięć w rozwoju polskich portów morskich w ostatniej dekadzie:

Port Gdańsk

REKLAMA

  • Wzrost przeładunków: Port Gdańsk odnotował znaczny wzrost przeładunków towarów w ciągu ostatnich 10 lat. W 2020 roku osiągnięto rekordowy poziom przeładunków wynoszący około 52,3 miliona ton.
  • Modernizacja infrastruktury: Port Gdańsk przeprowadził liczne inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury. Zwiększono zdolności terminali kontenerowych, rozbudowano nabrzeża oraz zainstalowano nowoczesne urządzenia przeładunkowe.
  • Rozwój stoczni: W ramach rozwoju portu, działa tam również stocznia, która buduje i remontuje różne typy statków.

Port Gdynia

  • Wzrost przeładunków: Podobnie jak Port Gdańsk, Port Gdynia również zanotował znaczący wzrost przeładunków. W 2020 roku przeładowano około 23,4 miliona ton towarów.
  • Modernizacja terminali kontenerowych: Port Gdynia kontynuował rozwój swojego terminalu kontenerowego. Inwestycje obejmowały rozbudowę i modernizację urządzeń oraz infrastruktury, aby zwiększyć zdolności przeładunkowe.

Port Szczecin

  • Poprawa infrastruktury: Port Szczecin przeprowadził inwestycje mające na celu poprawę infrastruktury, w tym modernizację terminali, budowę nowych nabrzeży i modernizację dróg dojazdowych.
  • Wzrost przeładunków: Przeładunki w Porcie Szczecin systematycznie rosły w ostatnich latach. W 2020 roku przeładowano około 10,5 miliona ton towarów.

Port Świnoujście

  • Terminal LNG: Jednym z najważniejszych wydarzeń w ostatniej dekadzie dla Portu Świnoujście było uruchomienie terminalu LNG w 2015 roku. Terminal umożliwia import, eksport i dystrybucję skroplonego gazu ziemnego.
  • Rozwój infrastruktury: Port Świnoujście kontynuował rozwój infrastruktury, w tym modernizację terminali i zwiększenie zdolności przeładunkowych.

Ambitne plany na najbliższe lata

Polskie porty morskie mają ambitne plany inwestycyjne na najbliższe lata, które mają zwiększyć ich możliwości przeładunkowe i konkurencyjność na rynku europejskim. W 2019 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu pod nazwą: "Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku".

REKLAMA

Program obejmuje 4 porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście), 28 portów niemających podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej oraz 50 przystani. Na wszystkie inwestycje wskazane w planie finansowym programu trzeba będzie przeznaczyć blisko 40 mld zł.

Najważniejsze przedsięwzięcia to: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m oraz budowa: Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu.

Ponadto planowane są inwestycje dotyczące rozwoju infrastruktury dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, w tym rozwój korytarzy drogowych i kolejowych oraz szlaków rzecznych, a także działania służące ochronie środowiska i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu portowego. Program jest realizowany przy wsparciu środków UE, budżetu państwa oraz w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Korzyści z rozwoju portów

Realizacja programu rozwoju polskich portów morskich ma wiele korzyści dla gospodarki i społeczeństwa. Według uchwały Rady Ministrów z 2019 roku1, program ma na celu:

REKLAMA

  • trwałe umocnienie polskich portów morskich jako liderów wśród portów morskich basenu Morza Bałtyckiego
  • zapewnienie roli kluczowych węzłów, globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej
  • przyczynienie się do większego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju
  • zwiększenie przeładunków w portach morskich, tak aby w 2030 r. przekroczyły one 150 mln ton1
  • poprawa dostępności transportowej do portów morskich od strony morza i lądu
  • ochrona środowiska i poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu portowego.
Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ gov.pl/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej