W tym roku będzie ponad 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Inwestycje idą pełną parą
Ułatwienie wjazdu do Warszawy od południa, domknięcie obwodnicy Łodzi i wydłużenie odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego poprawa komfortu jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. To najważniejsze korzyści, jakie przynosi oddanie w 2023 r. kolejnych odcinków dróg krajowych. W tym roku przekroczymy próg 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce!
2023-07-20, 10:00
GDDKiA systematycznie przybliża się do połączenia drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. Zostały już udostępniony kierowcom nowy odcinek drogi ekspresowej S7 - pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem. Pozwala on skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwia też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy mają do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim.
Domknięto też obwodnicę wokół Łodzi, oddając do ruchu odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Tym samym Łódź została pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14).
Szlaki międzynarodowe
Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się w tym roku o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Odcinek na wysokości Ełku, połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta.
Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe. Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
REKLAMA
Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. Oddano do ruchu pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18.
W sumie w 2023 r. GDDKiA ma oddać kierowcom łącznie blisko 260 km nowych dróg:
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa - Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło - Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
PolskieRadio24.pl/ IAR/ GDDKiA/ PAP/ mib
REKLAMA
REKLAMA