RWD-5 - polski samolot rekordzista
92 lata temu, 7 sierpnia 1931 roku, dokonano pierwszego oblotu polskiego samolotu sportowego RWD-5. Jak się później okazało, samolot ten wraz ze swoim genialnym pilotem, Stanisławem Skarżyńskim, dokonał rekordowego lotu przez Południowy Atlantyk, z Senegalu do Brazylii.
2023-08-07, 05:33
Lecz zanim to się stało musiała powstać cała rodzina samolotów RWD, których skrót oznaczał trzech jego konstruktorów: Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego. Model RWD-5 wziął ze swoich poprzedników wszystko to, co było najlepsze w pionierskich konstrukcjach. Charakteryzował się jednak lepszym rozwiązaniem kokpitu i znacznie lepszą widocznością czołową. Były nawet plany, by nieco zmienić silnik i jego ułożenie tak, by była pełna widoczność przed dziobem samolotu.
Portal SamolotyPolskie.pl tak opisuje ten model we wstępie do dokładnego artykułu o tej konstrukcji: "Sportowy RWD-5 był pierwszym samolotem RWD zbudowanym po przeniesieniu się Warsztatów Sekcji Lotniczej KMSPW (Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej) z terenu Politechniki na lotnisko Okęcie. Inżynierowie Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki zaprojektowali ten samolot w 1930 r. jako dalsze rozwinięcie samolotu RWD-4, zmieniając w nim przede wszystkim kadłub. Zastosowanie silnika z cylindrami wiszącymi poprawiło widoczność do przodu. Kadłub po raz pierwszy w konstrukcjach RWD był spawany z rur stalowych. Budowę prototypu rozpoczęto na jesieni 1930 r.". Jak na tamte czasy był to jeden z najlepszych tego typu samolotów na świecie i nie dziwi fakt, że zdecydowano się na bicie słynnego rekordu przelotu nad Atlantykiem.
Dwa lata temu pisaliśmy o dokonaniu Skarżyńskiego i tym rekordowym locie. Ważnym elementem tego rekordu był samolot polskiej konstrukcji RWD-5bis. Rekordowy model został przerobiony z dwumiejscowego samolotu turystycznego na jednomiejscowy, co zwiększyło miejsce na dodatkowe "zapasy" konieczne w tak długich lotach.
Wyczyn Orlińskiego nie był jedynym, jakiego W sierpniu 1931 roku pilot Mieczysław Pronaszko na nim pierwsze miejsce w III Locie Południowo- Zachodniej Polski. Na przełomie września i października tego samego roku, słynni Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zajęli, lecąc tym samolotem pierwszą lokatę w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych.
REKLAMA
Udana konstrukcja pozwoliła polskim Dość powiedzieć, że samolotów z rodziny RWD mieliśmy do 1939 roku aż 25 modeli.
PP
REKLAMA