Kolejna inwestycja PERN w Dębogórzu. W rozwój bazy paliw włączy się też Morski Port Gdynia

Blisko 400 mln zł wyniosą inwestycje PERN i Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw w Dębogórzu (Pomorskie). Obie spółki podpisały porozumienie w tej sprawie. Dzięki przedsięwzięciom do Polski - przez bazę PERN - docierać będzie więcej paliw.

2023-08-24, 14:13

Kolejna inwestycja PERN w Dębogórzu. W rozwój bazy paliw włączy się też Morski Port Gdynia
Naftoport, który należy do grupy kapitałowej PERN, zanotował w pierwszym półroczu tego roku rekordowe obroty. Foto: Anna Trzeciakowska/Twitter

Informując w czwartek o planach inwestycyjnych w bazie paliw w Dębogórzu, PERN podkreślił, że głównym ich założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. ton oraz możliwości magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.

"Blisko 400 mln zł, tyle wyniosą inwestycje PERN oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia, dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu" - oznajmiła spółka.

Baza paliwowa PERN w Dębogórzu to obiekt przystosowany do odbioru produktów dostarczanych do Polski statkami przez Morze Bałtyckie.

Obsługa coraz większych zbiornikowców

PERN wyjaśnił, że planowane inwestycje z udziałem Zarządu Morskiego Portu Gdynia prowadzone będą zgodnie z zawartym porozumieniem, przy czym wynikają one z istotnego wzrostu zapotrzebowania na obsługę coraz większych tankowców, dostarczających do Polski produkty naftowe.

REKLAMA

"Trend ten został bardzo silnie wzmocniony poprzez zawirowania rynkowe wywołane wybuchem wojny w Ukrainie. Od tego czasu paliwa trafiają do Polski z coraz bardziej odległych kierunków, a importerzy oczekują możliwości obsługi coraz większych zbiornikowców" - zaznaczyła spółka.

Prezes PERN Mirosław Skowron zwrócił uwagę, że świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw, zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 r." i aktualnie "paliwa, które docierają do Polski, trafiają do nas spoza Rosji.

- Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie. Inwestycje, które realizujemy wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, pozwolą nam znacznie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. To ważny sygnał dla polskiej gospodarki, ale też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa - oświadczył Mirosław Skowron.

Rozwój w obszarze dystrybucji paliwa

Według prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacka Sadaja, podpisanie porozumienia, w ramach długotrwałej współpracy z PERN, jest kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości przeładunkowych portu, poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury.

REKLAMA

- Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział Jacek Sadaj.

Jak podał w czwartek PERN, w półroczu tego roku terminal bazy paliw w Dębogórzu przyjął ponad 1,7 mln m3 oleju napędowego, czyli prawie 60 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.

"Baza ta jest intensywnie rozbudowywana – to właśnie tu PERN oddaje jesienią dwa zbiorniki po 32 tys. m3 każdy i planuje kolejne trzy o pojemności 50 tys. m3. Planowany jest także rozwój w obszarze dystrybucji paliwa na cały kraj poprzez transport kolejowy - podkreśliła spółka.

Portu Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunku

PERN ma wybudować kolejne trzy zbiorniki magazynowe, by zwiększyć pojemność bazy paliw w Dębogórzu do 0,5 mln m3, rozbuduje także front kolejowy o kolejną kabinę załadunkową oraz front załadunkowy cystern drogowych.

REKLAMA

Z kolei głównym projektem ze strony Portu Gdynia - jak ogłoszono w komunikacie - jest przeprowadzenie i sfinansowanie rozbudowy stanowiska przeładunkowego paliw płynnych, ale także - po uruchomieniu rozbudowanego stanowiska - podjęcie dalszych prac analitycznych i rozwojowych zmierzających do zwiększenia jego zdolności przeładunkowych.



PR24.pl, IAR, PAP, DoS


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej