Orlen w III kwartale. Spółka zanotowała blisko 3,46 mld zł zysku netto
Zysk netto Orlenu w III kwartale 2023 r. wyniósł prawie 3,46 mld zł. Narastająco zysk netto spółki po trzech kwartałach br. przekroczył 17,1 mld zł - podał Orlen w raporcie finansowym.
2023-10-31, 09:20
Zysk netto Orlenu w III kw. 2023 r. wyniósł prawie 3,46 mld zł. Przychody Orlenu ze sprzedaży sięgnęły 75,4 mld zł, zaś koszt własny sprzedaży wyniósł prawie 63,6 mld zł. Zysk operacyjny EBIDTA wg LIFO wyniósł w tym okresie 8,2 mld zł.
Narastający zysk netto Orlenu po trzech kwartałach 2023 r. wyniósł przeszło 17,1 mld zł. Przychody ze sprzedaży sięgnęły ponad 260,3 mld zł, zaś koszt własny sprzedaży przekroczył 221,1 mld zł. Narastająco po dziewięciu miesiącach br. zysk operacyjny koncernu wyniósł 34 mld zł.
Wyniki zgodne ze strategią
- Wyniki, które osiągnęliśmy w trzech kwartałach tego roku są zgodne z perspektywą wzrostu wyniku założoną w strategii i pokazują, że właściwie określiliśmy i realizujemy przyjęte kierunki rozwoju. Podjęliśmy decyzję o wejściu na nowe rynki i to przynosi wymierne efekty. Dzięki przeprowadzonym fuzjom zanotowaliśmy bardzo duży wzrost wolumenów sprzedaży detalicznej, przede wszystkim w Czechach, z których zaopatrujemy w paliwo nasze nowe stacje na Węgrzech i Słowacji - powiedział cytowany w komunikacie prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Dodał, że zbudowanie silnego, zdywersyfikowanego koncernu "dało nam możliwość elastycznego reagowania na wyzwania rynkowe i zachowania stabilności finansowej, mimo słabszego otoczenia makroekonomicznego".
- Tylko w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku przeznaczyliśmy na inwestycje ponad 20 mld zł. To rekordowa kwota, która do końca czwartego kwartału jeszcze znacząco się zwiększy. Inwestujemy, bo to umacnia naszą globalną pozycję i atrakcyjność w budowaniu partnerstw biznesowych, zwłaszcza w obszarach energetyki i wydobycia. A to z kolei wzmacnia wartość koncernu dla akcjonariuszy - dodał prezes Daniel Obajtek.
REKLAMA
Sieć stacji Orlenu
Segment detaliczny osiągnął w III kwartale 2023 roku wynik EBITDA na poziomie 601 mln zł. Było to możliwe dzięki wzrostowi sprzedaży w tym okresie o 10 proc., w tym sprzedaży benzyny o 9 proc., oleju napędowego o 12 proc., a LPG o 4 proc.. Najwyższy wzrost sprzedaży odnotowano w Czechach - o 61 proc., w Polsce o 9 proc., i na Litwie o 6 proc., przy spadku w Niemczech o 4 proc.
Sieć detaliczna Grupy Orlen zwiększyła się o 255 stacji (rok do roku) do 3 153, głównie w Polsce, na Węgrzech i Słowacji, w efekcie realizacji środków zaradczych w ramach przejęcia Grupy Lotos, dodatkowo na Słowacji w wyniku uruchomienia i rebrandingu samoobsługowych stacji przejętych od lokalnej sieci oraz w Niemczech w efekcie uruchomienia stacji samoobsługowych przejętych od OMV. Koncern uzyskał także zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie 266 stacji w Austrii i obecnie finalizuje tę transakcję.
O 273 wzrosła także (rdr) liczba punktów sprzedaży pozapaliwowej, których jest 2 596, w tym: 1 912 w Polsce, 342 w Czechach, 190 w Niemczech, 72 na Węgrzech, 49 na Słowacji i 30 na Litwie. Orlen dynamicznie rozwija również sieć stacji tankowania paliw alternatywnych. Obecnie do dyspozycji klientów jest 701 tego typu stacji, w tym: 532 w Polsce, 142 w Czechach, 18 w Niemczech i 9 na Węgrzech. Koncern inwestuje także w segment usług kurierskich, w wyniku czego Orlen paczkę można już nadać i odebrać w ponad 9,6 tys. punktów w całej Polsce.
REKLAMA
- Orlen: ceny paliw w Polsce niezmiennie pozostają jednymi z najniższych w Europie
- Wodór paliwem przyszłości. Orlen już realizuje Polską Strategię Wodorową
- Do Grupy Orlen dołączą dwa kolejne gazowce. Koncern umacnia pozycję na globalnym rynku skroplonego gazu
PAP/IAR/ISBnews/PR24.pl/mk
REKLAMA